dahulu penerbangan malaysia, sekarang newco. penerbangan malaysia dahulu ambil alih semua aset dan hutang piutang mas. kapal terbang milik penerbangan malaysia, mas jalankan operasi sahaja. mana pergi penerbangan malaysia sekarang ini? mungkin azman mokhtar tahu jawapannya. bukan sebuah kapal terbang yang hilang, sebuah syarikat yang memiliki beratus kapal terbang pun boleh lesap. semangat 1Malaysia.
masa pergabungan syarikat perladangan, ada special purpose vehicle, synergy drive. tup tup tukar nama jadi sime darby. lebih kurang sama aja silap matanya.
di luar negara pun biasa juga kita dengar penstrukturan korporat bagi syarikat bermasalah. tapi modelnya jauh berbeza dengan yang kita buat. sekurang-kurang ceo akan letak jawatan atau digantikan dengan serta merta. budaya yang ditunjukkan oleh ceo mrt baru-baru ini nampaknya tidak diteladani. apa lagi yang diharapkan juhari nak buat selepas 3 tahun yang gagal. apple inc pun dahulu pernah hampir terlingkup, maka mendiang steve jobs ambil alih sebagai interim ceo hingga apple pulih dan menjadi syarikat paling bernilai di dunia. tak pernah ada special pupose vehicle pun. apa yang special sangat tu, nak kebas duit billion2 kot.
bina fikir dahulu yang cipta penerbangan malaysia. bina fikir itu ada yang bernama azman mokhtar di dalamnya. pemain utamanya sama nama dengan yang hari ini jadi boss khazanah. nampak macam sama aja pelan yang dicadangkan kali ini. mungkin orang pun sama kot. nak buat macam steve jobs kat apple inc agaknya tapi kena ingat steve jobs sendiri jual kereta untuk bina apple inc. azman mokhtar hanya tubuh bina fikir. khazanah tu bukan bina fikir yang bina.
runtuh fikir jadinya kalau orang yang sama masih diberikan peluang buat sesuka hatinya. bukan tidak ada tokoh lain yang mampu. dalam sony, honda, siemens dan pelbagai syarikat multinasional terdapat anak-anak bangsa yang menyerlah. keupayaan mereka diperakui berasaskan merit. dalam glc macam banyak pilih kawan2, satu sekolah, satu universiti dan sebagainya. bau macam kronisme aja. nampaknya bukan dalam politik aja ada kronisme, dalam glc pun serupa. ala 40 penyamun jadinya. kalau tak geng, tak dapat habuan. ura-ura nama calon ceo mas pun kitar semula, sazally ramly dan idris jala. jamaluddin ibrahim mungkin sedikit berbeza kerana dia dari maxis dahulu.
yang tidak diumumkan, semua kakitangan mas telah dipotong gaji sebanyak RM300 seorang setiap bulan tanpa mengira pangkat dan kedudukan. cukup bijak kata kebajikan kaki tangan diambil kira dalam pelan pemulihan. sebenarnya kaki tangan langsung tidak dirujuk untuk buat pelan pemulihan syarikat. yang menentukan semua orang luar yang rasa diri serba tahu. ini sudah macam politik selangor, rakyat dan pengundi langsung tidak diambil peduli. istana pun mahu diketepikan.
jurublog betul, yang sentiasa merdeka, orang kat khazanah, boleh buat segala perkara dengan penuh kebebasan.
Merdeka kini hanya tinggal pada laungan sahaja... a sad dream... siapa kah yang perlu bertanggung jawab ? Rakyat atau pemimpin ?
ReplyDeleteI love you Malaysia.
ReplyDeleteBut sad about MAS.
komen untuk gambar yang last tu........
ReplyDeletedahulu penerbangan malaysia, sekarang newco. penerbangan malaysia dahulu ambil alih semua aset dan hutang piutang mas. kapal terbang milik penerbangan malaysia, mas jalankan operasi sahaja. mana pergi penerbangan malaysia sekarang ini? mungkin azman mokhtar tahu jawapannya. bukan sebuah kapal terbang yang hilang, sebuah syarikat yang memiliki beratus kapal terbang pun boleh lesap. semangat 1Malaysia.
masa pergabungan syarikat perladangan, ada special purpose vehicle, synergy drive. tup tup tukar nama jadi sime darby. lebih kurang sama aja silap matanya.
di luar negara pun biasa juga kita dengar penstrukturan korporat bagi syarikat bermasalah. tapi modelnya jauh berbeza dengan yang kita buat. sekurang-kurang ceo akan letak jawatan atau digantikan dengan serta merta. budaya yang ditunjukkan oleh ceo mrt baru-baru ini nampaknya tidak diteladani. apa lagi yang diharapkan juhari nak buat selepas 3 tahun yang gagal. apple inc pun dahulu pernah hampir terlingkup, maka mendiang steve jobs ambil alih sebagai interim ceo hingga apple pulih dan menjadi syarikat paling bernilai di dunia. tak pernah ada special pupose vehicle pun. apa yang special sangat tu, nak kebas duit billion2 kot.
bina fikir dahulu yang cipta penerbangan malaysia. bina fikir itu ada yang bernama azman mokhtar di dalamnya. pemain utamanya sama nama dengan yang hari ini jadi boss khazanah. nampak macam sama aja pelan yang dicadangkan kali ini. mungkin orang pun sama kot. nak buat macam steve jobs kat apple inc agaknya tapi kena ingat steve jobs sendiri jual kereta untuk bina apple inc. azman mokhtar hanya tubuh bina fikir. khazanah tu bukan bina fikir yang bina.
runtuh fikir jadinya kalau orang yang sama masih diberikan peluang buat sesuka hatinya. bukan tidak ada tokoh lain yang mampu. dalam sony, honda, siemens dan pelbagai syarikat multinasional terdapat anak-anak bangsa yang menyerlah. keupayaan mereka diperakui berasaskan merit. dalam glc macam banyak pilih kawan2, satu sekolah, satu universiti dan sebagainya. bau macam kronisme aja. nampaknya bukan dalam politik aja ada kronisme, dalam glc pun serupa. ala 40 penyamun jadinya. kalau tak geng, tak dapat habuan. ura-ura nama calon ceo mas pun kitar semula, sazally ramly dan idris jala. jamaluddin ibrahim mungkin sedikit berbeza kerana dia dari maxis dahulu.
yang tidak diumumkan, semua kakitangan mas telah dipotong gaji sebanyak RM300 seorang setiap bulan tanpa mengira pangkat dan kedudukan. cukup bijak kata kebajikan kaki tangan diambil kira dalam pelan pemulihan. sebenarnya kaki tangan langsung tidak dirujuk untuk buat pelan pemulihan syarikat. yang menentukan semua orang luar yang rasa diri serba tahu. ini sudah macam politik selangor, rakyat dan pengundi langsung tidak diambil peduli. istana pun mahu diketepikan.
jurublog betul, yang sentiasa merdeka, orang kat khazanah, boleh buat segala perkara dengan penuh kebebasan.