Thursday, November 26, 2009

Pantai: The Nor Yakcop-Khazanah fumble Part 2

An anonymous commentator spoke of the need for succession plan for CEOs to come from within the group.

It is supposed to be selected from among the top executives in the Company and is one that is respected by his peers in order to earn the respect and support of the organisation.

Since most offices will will be breaking early by afternoon for Hari Raya Haji holiday tomorrow and a long weekend, the background story on Pantai debacle will have to be rescheduled. It is perhaps better to discuss the commentators view.

Sorry for being rather complacent lately to update this blog. Promise to be more regular after this Pantai piece.

Today's posting will thus publish an article in Malay from MyKMU that discussed the need for a clear policy and guideline in any CEO selection which Nor Yakcop had failed greatly. Read below:

Perlu ada polisi pemilihan CEO yang jelas sebagai panduan

Akhir-akhir ini pemilihan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) sesebuah syarikat khususnya syarikat kaitan kerajaan (GLC) sudah menjadi suatu perkara yang dibincangkan terbuka oleh umum dan dilaporakan oleh media, baik perdana mahu pun alternatif.

Ada yang hanya membuat tekaan untuk menunjukkan kebolehan membuat ramalan. Ada perbincangan tersirat bertujuan untuk melobi. Selalu juga didengar mereka yang menimbulkan isu atas hujah-hujah tertentu agar seseorang itu tidak patut dilantik.

Menteri yang berkenaan atau Perdana Menteri kelihatan sedia mendengar timbal balik yang ikhlas dari media dan menghargai dengan tidak memilih nama-nama yang dipersoalkan kewibawaan. Ini seiring dengan apa yang disarankan Perdana Menteri supaya sedia mendengar dan Menteri tidak ada jawapan kepada segala-galanya.

Apa sekali pun timbal balik yang diberi, kuasa prerogatif tersebut masih terletak kepada Menteri yang berkenaan atau Perdana Menteri dan ianya memang perlu dihormati. Namun begitu, ada baiknya suatu polisi yang menggariskan kriteria CEO GLC dibuat sebagai panduan pemilihan dan diketahui pihak-pihak yang berkenaan. Bagi mengelakkan pemilihan CEO sering jadi perbincangan umum, kriteria am dan khusus untuk pemilihan dijadikan satu polisi yang telus dan difahami, baik dalam organisasi atau media.

Sesuatu syarikat mengalami masaalah atau keperluan tertentu untuk sesuatu masa dan fasa dalam kitaran hidup korporat (corporate lifecycle). Kriteria untuk memilih seorang CEO itu perlu menyesuaikan latarbelakang dari segi pencapaian, pengalaman, dan kepakaran dengan keadaan syarikat dan suasana ia berada.

Tentu sekali syarikat yang berupa syarikat pembangunan tidak boleh diketuai oleh seorang dari pengalaman logistik. Seorang konsultan yang lebih berpengalaman dalam menjana polisi awam dan khidmat nasihat pengurusan khusus tidak bolehlah diletakkan pada kedudukan teratas sebagai CEO.

Jawatan CEO memerlukan seorang yang perlu ada pengalaman mengurus, implementasi polisi dan berupaya memahami masaalah operasi.

Pengurus yang pernah mengepalai syarikat dalam keadaan fasa pertumbuhan pesat tidak semestinya sesuai untuk mengurus syarikat yang mengalami konsolidasi atau fasa perubahan struktur dan proses atau syarikat baru mula (start-up).

CEO yang paling sesuai untuk mengepalai sesuatu syarikat haruslah seseorang yang berlatarbelakang dalam kegiatan utama syarikat. Umpamanya kontraktor harus dikepalai oleh seorang berlatarbelakang jurutera. Syarikat penerbangan dikepalai oleh seorang yang berlatarbelakang dalam aeroangkasa.

Kadangkala jika syarikat itu sedang mengalami proses perubahan untuk mengatasi masaalah yang diluar kepakaran kegiatan utama, maka CEO yang sesuai tidak semestinya dari latarbelakang sedemikian.

Umpamamnya hospital sesuai dikepalai oleh seorang doktor. Namun begitu doktor itu harus mempunyai pengalaman dan kepakaran mengurus dan mentadbir organisasi. Adakala apabila cabaran yang dihadapi hospital untuk menstruktur operasi untuk viabiliti jangkamasa panjang atau menjana dana untuk memperluaskan operasi, latarbelakang yang sesuai mungkin semestinya seorang doktor.

Kadangkala seperti syarikat penerbangan, latarbelakang aeroangkasa saja tidak mencukupi kerana ia perlu dipadankan dengan kepakaran khusus. Jika syarikat tersebut baru distruktur kembali kewangan dan organisasi, ia memerlukan seorang yang boleh memperkemaskan operasi. CEO dari seorang berlatarbelakang kewangan, atau pemasaran atau sumber manusia tentu tidak sesuai.

CEO perlu seseorang yang fokus dalam memberi kepimpinan kepada organisasi. Tentu sekali seorang aktivis politik mungkin tidak sesuai. Selain itu, ia menimbulkan syak akan ada salahguna kuasa dan kemudahan syarikat. Dalam suasana politik hari ini, ini perlu dihindarkan.

Sebagai pemimpin organisasi, CEO perlulah seorang yang berperibadian yang boleh memimpin, dihormati dan berupaya memberi keyakinan kepada pekerja-pekerja seluruh organisasi. Keperibadian yang sombong tidak menarik sokongan dan hormat dari pengurus dan pekerja di bawahnya. CEO yang bertanggungjawab dan ikhlas tentu dapat memberi semangat yang positif kepada organisasi.

Seringkali, resume seseorang itu tidak mencukupi untuk mengenali kesesuaian seseorang calun itu. Prestasi lepas yang tidak meyakinkan atau rekod buruk tidak boleh tidak diambilkira. Satu kajian pemeriksaan latarbelakang calun perlu dilakukan dengan mengumpul maklumat dari mereka-mereka dalam industri, rakan dan pesaing dan pelbagai sumber-sumber.

Penting sekali agar CEO sesebuah GLC itu mempunyai pemahaman dan pemikiran sosio-politikal atau sosio-ekonomi serta sikap yang patriotik kepada kepentingan negara dan awam. Walaupun tanggungjawab CEO adalah kepada stakeholders atau mereka yang berkepentingan kepada syarikat, mereka perlu ada sedikit sebanyak roh perjungan atau sikap keprihatinan dalam sentiasa mengambilkira kepentingan negara dan rakyat.

Paling penting sekali, CEO perlu teguh nilai moral supaya berpegang kepada amalan pengurusan yang beretika dan timbang rasa kemanusiaan. Mereka bukan saja tidak disabitkan dengan jenayah rasuah tetapi bersih dari desas desus yang berunsur rasuah.

Kriteria pemilihan CEO sebenarnya boleh disimpulkan dalam slogan yang kita biasa dengar suatu masa dahulu tetapi sudah hilang dimakan masa ia-itu
Bersih Cekap Amanah.

6 comments:

Anonymous said...

Dear Voice,

Thank you for giving some prominence to my observations. I am contributing mainly because of my concern that our country is too enamoured by people with so called 'paper qualifications' against those who have qualities that makes them a true leader. The article in Bahasa puts a lot of things into proper perspective as to what CEOs should be looking at to make their organisations more productive, efficient and competitive in their respective industries.

One other criteria that CEOs must have is a proper sense of balance between the various elements that he will need to grapple with in leading his organisation. I have a 5 element rule of thumb that CEOs must also have at the back of their mind.

Element 1 is you need to make sure your SHAREHOLDERS are properly appraised and are satisfied with the task and targets/KPIs that you have set in order to protect their investments.

Element 2 you must always be aware of the expectations of other STAKEHOLDERS. These stakeholders include for example,financial institutions that give you loans, suppliers, contractors, etc.

Element 3 is MANAGEMENT AND STAFF. These are the key people that you need to motivate and energise to roll out the implementation plans and achieve the KPIs/ targets that you have set out for the organisation.

Element 4 is the GOVERNMENT. You must be able to lead the organisation taking into consideration the expectation of the government as well. Government too, expects some things from the an organisation, the least being paying taxes and following rules, the heavier ones having to consider socio political agendas in addition to the normal expectations.

Element 5 is PRINCIPAL. The CEO must also know who is his ultimate principal. For example, a GLC may have MOF Inc. as its shareholder but its ultimate PRINCIPAL is the Rakyat because say for example, if you are a GLC infrastructure company , the rakyat expects you to build good roads, excellent facilities for public use and consumption.

The mark of a good or great CEO is to ability to balance all these elements without overly favoring one against the other and definitely not compromising without good reason or justification.

VOICE, these are qualities that you can only attain with the years of experience, wisdom of age and competencies that you accumulate with having worked your way from the bottom.

A simple observation is that great Multinationals NEVER have a CEO less than say 42-45 years at the top of the heap at the earliest because you need to have been EXCELLENT in the organisation for a long period before you get there.

No issues having smart people in organisations but if we want to groom them 'Malaysian style' these 'young cikus' will need to stay with the organisation at least 10 years and they will need to start from middle management at best and not get 'parachuted' at the top.

hoqni said...

Kriteria tersebut juga perlu untuk ahli lembaga pengarah, kerana mereka dan pengerusi sebenarnya yang kuat membuayakan diri, dan yang disalahkan Barisan Nasional!

airkita.my said...

ah the joget Pantai Irama fiasco resurface again...

Hopefully this time, couple with the rakyat didahulukan sloganeering it wont sank into deep water yet again.

Anonymous said...

Hows the high flying turn around and around UEM Builders super CEO doing?Some time ago..your blog was a hive of comments for and against this guy..but since then nothing in the grapevine.

So..how did the Qatar issue play out?And what about the "hard to comprehend English" insider comments about soils,compressive etc etc ?

All quiet now.No staying power?

Anonymous said...

Tabik bro,
Black Midas now under attack.

Najib, cepatlah overhaul govt or you will be out by Dec.

GOBLOG.

Anonymous said...

MB negri sembilan mat hassan cukup hebat. terbaca dalam suratkhabar baru ni dia kata dia tak tahu undang-undang bahawa salah pakai money changer hantar rm10juta ke london.

Tak sangka kita ada menteri besar yang bodoh-bodoh dalam malaysia ini. rupanya kita selama ini dipimpin oleh mb bodoh.

dengar cerita mat hassan pernah jadi manager maybank di london pada satu masa dulu. maka maybank nampaknya dapat mb bodoh. tak tau undang2.

najib pula entah apa dia buat. buat pekak badak saja. lama-lama umno jadi badak berendam.

My Say