Tuesday, April 07, 2009

Bukit Gantang: Immediate thought


I'm at Bukit Gantang in the aftermath of another BN lost in a by-election. On our way from Ipoh, a traffic jam was seen at the Jelapang tunnel as BN supporters left Bukit Gantang.

With Batang Ai's win and Bukit Selambau's lost, the cumulative score for BN in the by-elections now stands at 4-1.

Much to my chagrin, the Chinese vote did not swayed for BN. Did MCA or Gerakan failed to deliver for BN? Does it indicate MCA and Gerakan as being no more relevant to the Chinese voters?

There was a rise in Malay votes and encouraging trend among the Saloran 3 and 4. Perhaps, the derhaka message, the issue of 999 year lease and Nizar's response to the power change reached the Malays.

But, it was not sufficient to help BN. Malay votes remain split. The number of majority rose from about 1,500 to more than 2,000.

Is the battle in Bukit Gantang about the age-old animosity between UMNO and DAP? Or it has changed from the battle of party politics to become the battle to win the heart of the voters? Has the traditional political stucture undergone a permanent change after GE12?

BN has to assess it's position seriously. My gut feel is that the same political trend in GE12 prevails.

The pressure on UMNO and Barisan Nasional to undertake change or transformation within itself has become more intense.

The new cabinet to be revealed by Najib will be closely scrutinised. Dr Mahathir in his latest blog post have spoken to demand questionable personalities not be selected as Ministers.

There is no more time for politicking and procrastination within UMNO. No more sugar-coated consoling words.

Change or perish!

25 comments:

Mat Kepit said...

Salam,
Nampaknya BN masih tak belajar-belajar dengan kesilapan demi kesilapan yang di lakukan. Memang orang yang di ambang kejatuhan akan melakukan segala kesilapan walaupun kecil kerana kuasa Allah swt mengatasi segala-galanya. Bertaubatlah BN dan balik ke pangkal jalan...Amin.

paloi bin mulau said...

it is not mca gerakan failed to deliver but amno succeed to provoke chinese voters with their divide and rules tactic.

Becks said...

Thank you to Tun Mahathir. BN lost because of him!

Wenger J Khairy said...

Come on, did not Dr Mahathir himself campaign in Bukit Gantang and Bukit Selambau. Stop trying to insert some personal vendetta in this defeat.

Like it or not, the voters rejected Dr Mahathir. We need young people, Pakatan has so many, and we have only a few. And even the few you want to cantas, we know what the coded message you were trying to send.

We are on the same team, if we fight one another, the opposition stands around and laughs only

Regards, and have a safe trip back home.

Shiok Guy said...

PR will never have any change in Batang Ai, so PR win 2 Bukits and lost 1 Batang. Sound like a good deal to me, right?

http://shiokguy.blogspot.com/2009/04/lost-1-batang-and-win-2-bukits.html

In order for PR to make an inroad into Sarawak and Sabah, the Indelible Ink has to be implemented and others form of rigging has to be stopped. I am not a sour grape or bad loser in Sarawak, I am a Sarawakian and work as boatman to ferry voters around. So I have seen it happens before.

Yahoo to the Rakyat!

Shiok Guy

M'sia Clown Association said...

Chinese ourselves are already very very terribly mad with the new MCA President, Ong Tee Keat!!!! Under this circumnstance, do you think the Chinese will add more support to BN?

MCA need to transform and the VERY first step is to deal with the rotten fish head.

OTK's arrogance and selfishness are MCA's Archilles' heel!

Anonymous said...

Good to know one UMNO supporter has seen the light...

Now spread the gospel to those who do not read your blog.

Change might mean less contracts to go around for the Class F Umno members but at least their children can continue daddy's money making scheme.

Dhahran Sea said...

Salam Voice,
Precisely, CHANGE OR PERISH! Especially those well-known and acknowledged deadwoods and penyangak within UMNO - these are cancerous elements & if they are allowed to remain in UMNO then by GE13 UMNO will be as good as dead! Lets see whether Najib has the guts to do this in his new cabinet line-up... it will indicate his seriousness and willingness to really affect change within UMNO... its going to be painfull but it has to be done! One good indication is whether he would allow the SIL yang tak ada malu to be in his cabinet? IF he's in, then to me Najib is playing the compromise game all over again...

Dal said...

And the younger Malays shouldn't be taken for granted any more.

And the non-Malay votes that left BN last GE may not return again.

bro brotherhood, said...

Bro ABW,

My gess is d KJ factor,..d younger gen hope to see a clean prson leading d Pemuda n wen KJ 'GOT' it it shows dat UMNO didun change(d tot of d youngsters in BG) d UMNO election shows money politics is still rampant wth corrupted leaders still winning.. wat more wth d whispering last year bout a compromise between PLah n DSN on KJ being d KP n also a Minister(full fledge).. org masih ingat bisikkan2 nakal tu bro,..heheh.. wat says u,.. i gess d result on d by election is a msg frm God dat we shud of taken Ku Li as PM,..heheh.. BN=1,PAS=1=PKR=1..semua menang sorang satu jd leh brgabung la untuk atasi kemelut 'Great Depression' yg bakal datang ni,..heheh..apo nak dikato,.. apa pun rakyat silap lagi,.. DS Rosmah is showing her bad attitude by making stupid comment about recommending MB N9 to DSN for promotion,..entah le bro,..nampak gaya bini dia nak bg bg dia lingkup kot,.. sedih gak tapi,..heheh..wat else can i say,..ciao bro..

p.s. wat next,..heheh..ousting Najib n bringing on TSM?.. i pray Najib will not fail us..cheers bro!!

Anonymous said...

Bro,

Jangan kecewa sangat. At least a bulk of Malay votes did came back for UMNO in Bkt Gantang.

What to do? PAS is willing to give land for 80% discount. Too good an offer to be reject by the Chinese.

UMNO ni pokok getah tua. Susu dah kering. PAS pokok getah muda. Susu banyak lagi. Faham-faham saja la.


#toNg kosoNg

Anonymous said...

Lain kali jangan suruh Dr Belit yg juga flip flop hal kerajaan Perak pergi berkempen.

Umur dah 80 masih rasis.

Mangkuk hayun

bendera merah said...

yes...bro changes or perish

tokwe said...

kalau KJ heads the BN machinery, surely we wont have this problem ..

Najib bodoh suruh muhyuddin asam masin tu lead ..

true malaysian said...

As i have mentioned in Rocky's blog. People like you should leave TUN alone. His intelligence and sharp mind can be used for any beneficial purpose irrespective of political affiliation. Allow him to be the true statesman. Dont drag him into dirty life of politics after his retirement.

Hamba said...

Another graffiti on your wall. And it says 'Loser!"

Anonymous said...

MCA are rejected by the Chinese and MIC are hated by the Indians.They are a liability to BN.

UMNO are better off on its own and in the opposition for a term or two,before they can really cleansed themselves of greed and money politics.

PAS and DAP should run the country.

PKR?they will die a natural death after Anwar Ibrahim.

Anonymous said...

Brick,

To all Malays-Musims-UMNO. Lets have the spirit of Egalitarians, Classless and Meritocracy among us. No more pratonising, like the MCA and MIC did at Bukit Gantang. We can be self sustaining and uphold over political prowesness. Tengok perangai MCA dan MIC minta ini , minta itu dan diberi oleh BN. Tetapi pada hari mengundi tidak deliver. Shame on you MCA and MIC.

Y.B Hisham Gemuk.

Anonymous said...

"Much to my chagrin, the Chinese vote did not swayed for BN. Did MCA or Gerakan failed to deliver for BN? Does it indicate MCA and Gerakan as being no more relevant to the Chinese voters?"

If you look at the other side of the coin, could Gerakan and MCA be in this state because of the antics of a very demanding and bullying UMNO? It also shows that BN needs the non-malay votes to WIN in the elections so the UMNO leadership needs to keep the little Napoleans, spelled division chairmen, in check and curb their excessive outburst.

-BN member

Anonymous said...

To the chinese, DAP, MCA or Gerakan, they're the same. they will support any that will benefit them.

An in this case, the 999 lease is an opportunity for them and a cause to support DAP

Melayu juga yang rugi

MM

Senapang Patah said...

http://senapang-patah.blogspot.com/2009/04/bn-tumbang-di-bukit-gantang-kerana.html

Anonymous said...

IF GUYS LIKE YOU WHO HAVE COW DUNG IN YOUR HEADS, HAVE DIFFERENT MESSAGES FOR MALAYS AND NON-MALAYS, YOU GUYS WILL CONTINUE TO LOSE AND LOSE AND LOSE....

hope Najib gets better people around him

Anonymous said...

AND GET RID OF MAHATHIR, WHAT AN IDIOT, WHAT A LIABILITY, PITY HE HAD TO MAKE APPEARANCES IN THE TWO BUKITS, LUCKY HE DID NOT SHOW UP IN SARAWAK

Anonymous said...

You insinuate that the 999 year lease on land alienated by Nizar as against Malay interest. Are you sure you are right ? Are you sure you've reached your puberty ? If you have, you surely have noticed that your father and grand parents previously enjoyed such previlege, more surprisingly at the courtesy of the British Colonialists. Conversely, however, your beloved UMNO found it fit to shorten the leases to merely 99 years or less after taking the Government much to the detriment of the Malays. Again, I believe you don't understand me here due mainly to your immaturity. The Malays lose out here because the market for leasehold properties is merely patronised by Malays simply because (i) the properties are cheaper,(ii) they are not aware that its market value dwindles as time passes, and (iii) they don't realise that they need to pay a high premiums to renew the lease upon expiry. The Non-Malays, instead, rush for freehold properties whose alienation runs forever and market value escalates with time. So, who's wrong here... Nizar or your favourite UMNO ? As regards Mahathir, he's not interested in seeing UMNO winning the election in as much as ascertaining his son selected in Najib's cabinet !!! GOOSTEE

Walk D Talk 09 said...

Surat terbuka buat ayahanda Tun Mahathir

Assalamualaikum Ayahanda Tun Mahathir Tun Mohammad.

Izinkan saya menyusun jari yang sepuluh kerana menulis surat terbuka kepada Ayahanda yang mana saya terpanggil untuk menulis bagi meluahkan perasaan hati saya yang terbuku selama ini sehingga saya membuat keputusan untuk terus menulis kepada Ayahanda. Ayahanda sememangnya pemimpin amat kami sanjungi dan setahu saya ,BN adalah parti yang disokong oleh keluarga kami sejak dari zaman arwah datuk saya lagi. Kini arwah datuk dan arwah ayah telah pun meninggal dunia, ayahanda adalah pemimpin idola arwah ayah dan juga arwah ayah. Tidak hairanlah kami sekeluarga sanggup bertikam lidah , bertekak dengan saudara mara yang menghina dan mengherdik Ayahanda ketika ayahanda masih menjadi Perdana Menteri dahulu.

Ketika Ayahanda membuat pengumuman untuk bersara , kami sekeluarga bagaikan tidak percaya dan kami sekeluarga begitu sugul dan amat bersedih. Sukar untuk mencari Ayahanda ketika menjadi Perdana Menteri dahulu. Namun setelah Ayahanda bersara dan jika saya tidak silap Ayahanda hanya berehat tidak sampai setengah tahun, Ayahanda sudah mula berpolitik kembali . Kami ketika itu sememangnya menyokong segala apa yang Ayahanda cakapkan , sememangnya Ayahanda adalah seorang yang bijak yang mempunyai daya fikir yang kuat dan matang. Pemikiran ayahanda sememangnya menjangkau ke hadapan sekurang-kurangnya 10 tahun ke hadapan. Sememangnya sukar untuk kita mencari pengganti seorang lagi Tun Mahathir Mohammad. Memang sukar untuk kita mencari dan tidak mungkin akan kita ke temui lagi.

Maaf Ayahanda jika saya terkasar atau mana-mana ayat saya yang akan menyinggung perasaan Ayahanda selepas ini. Segala keistimewaan Ayahanda yang kami sanjung dahulu kini telah perlahan-lahan bertukar menjadi satu kejelekan dan kejijikan dalam hati saya . Saya cuba untuk tidak menanam perasaan kejelekan itu di hati saya , tetapi saya tidak berdaya kerana setiap hari Ayahanda menanam telah melakukan sesuatu yang membuat saya merasa jelak. Ini semua bermula hanya kerana dengan jambatan bengkok di mana di sini lah tersingkap the Through colour of Tun Mahathir.

Apa yang saya maksukan adalah :

1. Terserlah sikap dendam Ayahanda kepada Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (kini Tun Abdullah) Ayahanda telah menghina , mengherdik , mengaibkan orang yang Ayahanda pilih sendiri. Tidak cukup dengan Tun Abdullah, seluruh keluarga beliau menjadi mangsa sehingga anak perempuan Tun yang tidak pernah bersalah dan tidak langsung mencampuri urusan politik dijadikan bahan untuk Ayahanda aibkan. Menantu Pak lah yang tidak pernah menjawab atau memberikan respons terhadap setiap penghinaan Ayahanda dijadikan 'punching bag ' . Mujur Anak pasangan ini yang masih kecil ini tidak dijadikan bahan kutukan. Rakyat hanya memerhatikan sahaja dan menyimpan apa yang mereka lihat dihati mereka.

2. Ayahanda sanggup bersekongkol dengan pembangkang untuk memusnahkan UMNO kerana presiden UMNO pada ketika itu ialah Pak Lah dan akhirnya sebahagian sumbangan Ayahanda kita hampir tersungkur pada pilihan raya yang ke 12 dahulu. Tentu Ayahanda bersorak ketika itu. Akhirnya Ayahanda menekan Pak Lah untuk melepaskan jawatan. Di pendek kan cerita Pak Lah telah pun selamat menjalankan peralihan kuasa, tetapi Ayahanda masih tidak pas hati masih menyerang Pak Lah sehingga saat akhir beliau mahu melepaskan jawatan. Selepas pak Lah melepaskan jawatan Ayahanda kini menyerang pula menantu beliau setiap hari sepanjang masa hanya kerana anak Ayahanda tewas di tangan menantu Pak Lah. Untuk pengetahuan Ayahanda , keputusan lembaga disiplin UMNO yang telah diumumkan langsung tidak menjadi kudis kepada perwakilan UMNO untuk memilih Khairy Jamaluddin kerana bagi mereka , semua itu adalah susunan pengaruh Ayahanda yang baik dengan mereka di lembaga disiplin , tidak perlu saya sebutkan nama. Tujuan sebenarnya adalah untuk memburukkan nama Khairy Jamaluddin dan untuk mengenakan Khir Toyo supaya anak Ayahanda yang pada masa itu tidak mendapat sokongan agar menang tanpa bertanding. Allah SWT itu maha kaya hasrat Ayahanda tidak kesampaian. Allah lebih berkuasa untuk menentukan segala Qada' dan Qadar.

3. Ayahanda terus tidak berpuas hati dan hampir setiap hari Ayahanda mengaibkan menantu Pak Lah. Saya tidak kenal dengan YB Khairy Jamaluddin , tetapi tiba-tiba perasaan simpati saya terhadap beliau kian tertanam dan saya jangka ini bukan berlaku hanya kepada saya tetapi mungkin benih simpati itu mula tumbuh dihati ramai rakyat Malaysia. Ayahanda perlu menerima hakikat bahawa Mukhriz Ayahanda sebenarnya a sore losser dan sebenarnya bukan merupakan calon yang popular kerana di cop sebagai masih menetek dan tidur dibawah ketiak Ayahanda. Benih yang baik akan menjadi pulau jika dicampakkan ke dalam laut. Tapi kalau benih itu tak baik , siramlah baja banyak mana pun tidak mungkin akan tumbuh .

4. Ayahanda sepatutnya berehat dan melunaskan alasan yang Ayahanda berikan ketika Ayahanda mahu bersara dahulu. Mahu menghabiskan masa dengan keluarga dan anak cucu, mahu berehat dan tidak lagi mahu memikirkan perihal politik dan kepimpinan kerajaan. 22 tahun Ayahanda memimpin , rakyat sudah boleh baca apa yang mahu Ayahanda lakukan. Bila Ayahanda bercakap jujur dan ikhlas , bila Ayahanda mereka cerita, bila Ayahanda tipu sunat , bila Ayahanda tipu beragenda, mereka sudah boleh baca. Memanglah mereka akan berlumba-lumba untuk bersalaman dengan Ayahanda bila bersua dengan Ayahanda , ini adalah kerana perasaan hormat dengan jasa yang tidak siapa boleh nafikan yang telah Ayahanda berikan ketika Ayahanda memimpin negara, itu di other siide of Tun Mahathir. Tetapi the other side of Mahathir yang lagi satu membuat mereka rasa jelek dan ada kala sudah sampai ke tahap yang agak merimaskan.

5. Ayahanda mahukan perubahan, tetapi Ayahanda sendiri yang tidak berubah , sudah hampir seminggu perubahan kepimpin berlaku , Ayahanda tidak berubah barangan sehari pun. Bukti kecilnya , kita gagal didalam dua pilihan raya baru- baru ini, bukan saya mahu kata yang kita kalah kerana Ayahanda, yang ingin saya katakan adalah kehadiran Ayahanda menyokong kerajaan baru tidak merubah kan apa-apa. Ini bermakna Ayahanda tidaklah istemewa sangat dalam senario politik morden ini, Ayahanda sudah tidak relevan lagi. Rakyat sudah bosan, hari ini Ayahanda keluar parti , lepas tu masuk balik, mana tanggungjawab dan kasih sayang Ayahanda kepada parti . Bagi saya Ayahanda lari dari parti kerana tewas dengan kesabaran Pak Lah.

6. Memang betul Mukhriz tidak berkecimpung dalam politik sewaktu Ayahanda menjadi PM , tetapi Mukhriz tidak pula tidak diberikan keistimewaan dalam perniagaan, anak-anak Ayahanda semuanya mendapat keistimewaan sebagai anak Perdana Menteri, buat apa mahu berpolitik , lebih baik berniaga. Mukhzani adalah di antara 40 orang yang terkaya di Malaysia. Mukhriz kerana kini berkecimpung dalam politik tidaklah pula dapat kita trace kekayaan beliau, pasti mereka ini kaya raya. Inilah yang selalu Ayahanda ulangi , anak saya tidak dibenarkan berpolitik ketika saya memerintah, Apa salahnya jika mereka berpolitik , as long mereka tahu asas perjuangan. tetapi politik bukanlah sesuatu yang digemari oleh anak-anak Ayahanda.

7. Pak Lah sudah bersara, mungkin tidak lama lagi jambatan bengkok akan disambung kembali, kita tunggu saja dan lihat. Saya tak pasti tapi saya rasa mungkin. UMNO perlukan perubahan , jika UMNO tidak berubah maka UMNO akan diubah , jika UMNO mahu berubah tapi UMNO dipaksa berubah cara Ayahanda , tak ada maknalah perubahan itu, Ayahanda juga perlu berubah. Marilah kita sama-sama berubah. Kami sudah letih , kami sudah bosan , bergaduh sesama sendiri. Tolonglah Ayahanda.

8. DS Najib patut diberikan peluang untuk mencari identiti beliau sendiri, DS Najib patut diberikan peluang untuk merubah UMNO. DS Najib tidak patut diberikan bebanan dengan perpecahan sesama ahli parti. DS Najib patut diberikan ruang untuk berfikir sendiri. DS Najib patut diberikan masa dan waktu untuk mencorakkan kepimpinan beliau tanpa gangguan. Tidaklah perlu Ayahanda mencuri limelight dari beliau . Baru 5 hari beliau mengambil pucuk pimpinan , suara Ayahanda hampir sama banyak di dengar dari suara beliau. Sehingga kami kompius , siapa yang mengambil peralihan dari Pak Lah.

9. Biarlah DS Najib tentukan pasal Khairy, Tak payahlah hari hari Ayahanda berikan komen pasal Khairy yang sedikit sebanyak akan mempengaruhi keputusan DS Najib. Perpatah Melayu ada berkata , Kalau betul Ayahanda benci biarlah berpada-pada , kita sesama umat islam. Sedangkan nabi lagi memaafkan. Tak perlulah Ayahanda menghebahkan orang ini rasuah , orang ini tidak baik , orang ini jahat , orang ini baik. Anak aku baik , anak orang jahat , menantu orang tuh jahat , menantu aku baik. Tidak ada sesiapa yang sempurna di dunia ini dan tuah kini membayar secara tunai. Takut nanti tuhan itu terbalikkan apa yang kita cakapkan .

10.Permintaan kami mudah saja, berihatlah Ayahanda, Tentu Ayahanda letih by now. Ketika Pak Lah sibuk sebagai PM , Ayahanda pun sibuk jua nak menjatuhkan Pak Lah. Pak Lah sudah berundur, beristirehatlah Ayahanda. Cukuplah kita sudah berpecah banyak kali, apa yang akan tinggal dalam UMNO nanti jika ini berterusan. Khairy juga ada penyokong. Kita berpecah pada semangat 46, kita berpecah semasa UMNO baru, ramai yang disingkir. Kita berpecah ketika Keadilan ditubuhkan, kita berpecah unoficial sewaktu kemelut Ayahanda dengan Pak lah, mampukah kita berpecah lagi, Kita ini sebenarnya sudah nazak. Ubat yang paling mujarab dan telah dikompromi olah Pak Lah adalah perubahan. Berubahlah kita.

Akhirkata , saya menyusun jari yang sepuluh, saya sedar siapalah saya mahu meulis kepada Ayahanda tetapi inilah akibat desakan hati dan nurani yang tidak tertahan lagi menunggukan perubahan dalam UMNO. Assalamualaikum.

daripada :
Mawarku Berduri.

http://www.walkdtalk09.blogspot.com

My Say