Wednesday, October 30, 2013

Bumiputera concern or manouvre for Petronas CEO?


Dato Shamsul Azhar is due to end his contract next year. One will expect some bloke will be interested for the position of CEO and try to by-pass the already established succession plan again. There is one that is expected to try.

The chap used to default on his Petronas scholarship. He is a divorcee with a Malay name but is actually Chinese with a deep rooted hatred for Malays yet going around as an UMNO Division treasurer. 

Nothing against Chinese. It is just that the chap is capable of using any kind of manouvres to get the coveted and powerful CEO job to promote his neo liberal agenda. Not to mention the use of deception.

Off course, he will be lobbying to Dato Najib and indeed, he is a master at selling the Prime Minister's name.

For one, there could be groups making statement against Petronas but is suspiciously manouvring behind the scene to push for a certain someone. So careful as to not get excited whenever any group try to raise the Bumiputera issue on Petronas.

Perkasa has done their engagement and made less revealing statement for quite sometime. Bloggers have done it longer and more detailed ....

A group in Johor released the following statement and  making viral their statement on their Facebook here:


SIDANG AKHBAR KHAS INI BERTUJUAN PIHAK PETRONAS MENJAWAB DENGAN LEBIH TEPAT DAN TELUS BERKAITAN SEBARANG KELEMAHAN FAKTA SUPAYA PIHAK TERBABIT DAPAT MEMBERIKAN MAKLUMAT YANG TEPAT DAN TELUS UNTUK KEBAIKAN RAKYAT JOHOR

KENYATAAN AKHBAR
TARIKH : 24 OKTOBER 2013
MASA : 2.00 PETANG
TEMPAT : RESTORAN. KLASIK TIRAM CONER
TAJUK: SIDANG AKHBAR GABUNG JOHOR BERKAITAN ARTIKEL TEMURAMAH TAN SRI SHAMSUL AZHAR ABBAS, CEO DAN PRESIDEN PETRONAS DENGAN THE EDGE BERTARIKH 7 OKTOBER 2013 DAN SUSULAN ARTIKEL TEMURAMAH DATUK WAN ZULKIFLEE WAN ARIFFIN, COO PETRONAS DENGAN BERITA HARIAN BERTARIKH 16 0KTOBER 2013 BERKAITAN AGENDA MELAYU / BUMIPUTERA DI DALAM INDUSTRI PETROLEUM NEGARA.

1. Melalui artikel tersebut di atas, pihak GABUNG ingin mempersoalkan ‘keterbukaan & keikhlasan’ PETRONAS di dalam membentangkan fakta-fakta yang mengatakan ‘Hasn’t PETRONAS done enough?’ atau ‘Syarikat Bumiputera di utamakan’ semenjak Tan Sri Shamsul mengambil alih tampuk kepimpinan PETRONAS 3 tahun yang lalu.

2. Apa yang mengecewakan ialah keangkuhan Presiden PETRONAS yang tidak mahu mengaku KELEMAHAN / KESALAHAN diri sendiri di dalam membantu usahawan2 melayu / bumiputera selama ini.

DEFINASI SEBENAR SYARIKAT BUMIPUTERA?

3. Apakah Definasi Bumiputera yang diguna pakai oleh PETRONAS untuk menyokong fakta-fakta yang mengatakan semenjak tahun 2010, syarikat-syarikat bumiputera sering di utamakan di dalam pemberian kontrak PETRONAS seperti yang di nyatakan di dalam The Edge ie 78% (2010) / 91% (2011) / 75% (2012)? Kalau betul fakta ini, mengapakah hari ini kita masih kedengaran rintihan dan sungutan dari kalangan usahawan2 bumiputera yang amat serius?

4. Siapakah sebenarnya syarikat-syarikat bumiputera tersebut di atas? Adakan mereka ini i)Foreign company with based in Malaysia dengan 2 dari 3 Director nya bumiputera untuk melepasi syarat kelayakan seperti Technip Malaysia atau ii)syarikat GLC yang berstatus bumiputera seperti UMW? iii)syarikat seperti DIALOG Group yang di ketahui umum bukan nya di kuasai oleh bumiputera tetapi mendapat status bumiputera?

5. Apakah istimewanya syarikat DIALOG ini sehingga di beri pelbagai ruang dan peluang oleh PETRONAS untuk beberapa projek strategic PETRONAS seperti :

i) Projek marginal field RSC Balai Cluster di Sarawak
ii) Projek Re-Gas Terminal (RGT) di Pengerang sedangkan kita semua tahu DIALOG memang tidak mempunyai pengalaman di bidang tersebut.
MARGINALISASI SYARIKAT MELAYU / BUMIPUTERA TANPA POLICY YANG KUKUH
 
6. ‘Marginalisasi’ syarikat-syarikat bumiputera di Johor di dalam penglibatan projek mega PETRONAS seperti projek RAPID di PIPC, Pengerang.

7. Apakah ‘policy’ dan ‘game plan’ PETRONAS di dalam membantu usahawan2 melayu / bumiputera terutamanya di Johor di projek2 strategik seperti RAPID / fabrikasi MMHE di Pasir Gudang?

8. Kami di fahamkan untuk projek RAPID misalnya, pihak pengurusan PETRONAS tidak menyokong pelan tindakan seperti ‘carve-out’ policy yang di guna pakai dengan jayanya seperti di projek MRT Corp dimana 40% dari agihan kontrak di agihkan untuk di bida di antara usahawan2 bumiputera yang berwibawa sahaja walaupun ia mendapat sokongan padu dari kerajaan negeri Johor di bawah pimpinan YAB Datuk Seri Khaled Nordin dan pihak JPDC di Johor.

9. Pelbagai alasan yang remeh di gunakan oleh pengurusan PETRONAS untuk menggagalkan policy tersebut di atas seperti ‘projek ini berimpak tinggi dan bukan untuk usahawan bumiputera’ dan ‘tiada senarai syarikat2 minyak dan gas di Johor’ etc – seperti kata pepatah melayu ‘kalau hendak seribu daya kalau tidak hendak seribu dalih’.


10. Ini amat mengecewakan pihak kami terutamanya tentang pengurusan PETRONAS yang berada di atas hari ini adalah orang melayu seperti Tan Sri Shamsul tetapi beliau seolah-olah mengkhianati perjuangan untuk membantu / memperkasakan ekonomi orang melayu dengan bersungguh-sungguh tanpa menyediakan pelan perancangan seperti ‘carve-out’ policy yang di nyatakan di atas untuk projek projek strategic berkepentingan nasional seperti RAPID.

PERUBAHAN POLISI PEMBANGUNAN VDP & GFA

11. Kami juga di fahamkan Presiden PETRONAS tidak bersungguh-sungguh untuk menjayakan agenda pembangunan usahawan bumiputera melalui skim Vendor Development Program (VDP) dan skim Global Frame Agreement (GFA).

12. Semenjak beliau menerajui PETRONAS, kontraktor VDP bumiputera yang ada telah berkurangan dari 32 kepada 11 pada hari ini dan ini tidak membantu agenda untuk memperkasakan ekonomi usahawan melayu / bumiputera di dalam bidang minyak dan gas negara.

13. Melalui system GFA pula, PETRONAS telah membenarkan syarikat2 minyak yang beroperasi di Malaysia seperti Shell / Exxonmobil / Murphy untuk membuat urusan ‘direct award’ kepada ‘principal manufacturers’ di luar negara melalui anak syarikatnya PSI (Prime Sourcing International) tanpa perlu melalui syarikat pembekal tempatan yang kebanyakan nya adalah usahawan melayu / bumiputera. Kami di fahamkan perubahan polisi ini telah berkuatkuasa mulai bulan May yang lalu. Polisi ini telah mengakibatkan penutupan beberapa syarikat pembekal bumiputera serta pemberhentian pekerja-pekerja di syarikat bumiputera terbabit.

KEMASUKAN ‘ORANG LUAR’ KE DALAM TAMPUK KEPIMPINAN PETRONAS.

14. Kami juga ingin menyentuh berkenaan isu pengambilan ‘orang luar – expatriate dan juga non-bumiputera’ ke dalam pengurusan tertinggi PETRONAS semenjak Tan Sri Shamsul mengambil alih pengurusan PETRONAS.

15. Apakah sudah ada ketirisan ‘talent resources’ anak anak melayu yang berwibawa di dalam kelompok kakitangan kanan PETRONAS hari ini yang boleh mengambil alih tampuk kepimpinan asset-aset strategic PETRONAS seperti di bahagian E&P PETRONAS / di fabrikasi MMHE di Pasir Gudang / di Vestigo Petroleum Sdn Bhd di mana kemasukan ‘orang asing’ ini bukan sahaja di bayar dengan pakej yang begitu lumayan tetapi mematikan terus agenda untuk membantu orang melayu.

16. Pihak GABUNG mempunyai beberapa bukti untuk menyokong fakta di atas:

i) Datuk Wee Yiaw Hin (dari Shell) sebagai EVP of E&P di PETRONAS
ii) Dominic (orang Technip) sebagai CEO di MMHE
iii) Keith Collins sebagai CEO di Vestigo Petroleum Sdn Bhd (syarikat yang mengendalikan bidang marginal field untuk PETRONAS)
17 . Hakikatnya kami merasakan Tan Sri Shamsul sebagai Presiden PETRONAS boleh di kira GAGAL di dalam memperkasakan agenda melayu / bumiputera melalui PETRONAS sejak 3 tahun yang lalu samada melalui pembangunan usahawan melayu / bumiputera dan pembangunan modal insan seperti penyediaan ‘succession plan’ untuk jawatan2 strategik di PETRONAS.

18. Beliau harus berundur secara terhormat!!!


***************

When they made a call for resignation of Shamsul, hopefully it is not to replace it with a certain someone.

A certain "NGO" looking like trying to champion the Malay Agenda and fighting gallantly to save the country from signing something but their only agenda for Malay seemed to be only on Petronas contract for Bumiputera.

Nothing against anyone championing for Bumiptera, especially there seems to be a planned perception game against Bumiputera to justfy discrimination against capable Bumiputera. For a while, this blog had wrote in passing also of such discrimination in Petonas.

However, the man behind this "NGO" is someone crooked, untrustworthy, and corrupt. He has been raking in government contracts through his nominees and pretending outside to be a champion of reform and transformation.

The "NGO" voice against Petronas could be a ploy for himself to get lucrative Petronas contracts and all the noise is really about his nominess being denied opportunity.

And, since the man behind the NGO used to be part of the whole shebang of Tingkat 4 during the Pak Lah era, he could be maouvring the Chinese chap faking as a Malay for CEO position in Petronas.

Most of the issues raised by the Malay NGO from Johor  is rrelevent but do not be used!

9 comments:

maae said...

PM mesti campur tangan dan 'organise' semula Petronas. Jika tidak mahu Petronas hancur, ada tangan ghaib bakal mencorak pentadbiran Petronas, semua tokoh-tokoh terlibat mesti menghalang liberalisasi yang menjadi penyakit kronik 'menyedut kekayaan Petronas tanpa di sedari'. Sekarang ia sedang berlaku akibat muka dua si pelaku (salah satu muslihat, stesyen Minyak Petronas sudah mula di ganggu....)

Meritokrasi hanya 'denial' yang membolehkan liberalisasi memonopoli perrniagaan yang menguntungkan sebelah pihak. Cuba selongkar sedikit. Kita akan dapati syarikat-syarikat terlibat di kawal orang yang sama.

Petronas untuk Malaysia. Untuk Melayu professional memantapkan kemahiran dan pengurusan tinggi demi melatih pelapis ke peringkat antarabangsa. Tiada guna Melayu di biayai untuk pengajian berteknologi tinggi jika peluang mereka di sini di abaikan.

Sebahagian duit kerajaan dari Petronas. Duit yang di guna untuk pembangunan Negara. Bukan untuk kekayaan terlampau individu. Cukup lah dengan gaji dan elaun yang sudah melebihi kemewahan. Tidak tahu apa yang hendak di pulas oleh individu-individu tamak seperti ini...

Kembalikan Roh Petronas ke haluan sebenar. Tolong lah PM Najib !

Anonymous said...

Bro,

Some shit is happening at Maybank la. Tan Sri Megat is behaving as if he is running the show, not DAFA. Guess who he wants for CEO IB now. The non performing, no track record to show for Raja Teh Maimunah. Her previous and present employers can't wait to dispose her, Tan Sri and BDO pulak gian nak ambik. Tak de more worth bumiputra ke? Come on la. I support at having a bumi candidate tapi takkan tak de candidate lain ke? The lady is a JOKE! Apa islamic finance practioner yang tak pakai tudung? Selendang pun tak de. She can't even bring deals to the table. Hello? Good at talking during interview does not mean good at delivering results. Patutlah the shares kat Maybank keeps sliding. It's our money in Maybank Tan Sri. It is not your Bank and you can do what you like. Pilih CEO pun tak tahu buat background check. Moron.

Melayu Fed up

Anonymous said...

PEMUDA UMNO MANA ?

Anonymous said...

In the 90's, the current Petronas President's house in Kampung Tunku was renovated by the boss of Dialog.

pak lah said...

Petua orang tua dahulu - jangan diberi barang kepada kera.....

Anonymous said...


I like the issue of PETRONAS is put on limelight , its relevant.

tan sri shamsul, in the first place, memang tak layak pon, and now after 3 years , its proven , dia takde ' roh melayu ', dia pikir diri sendiri saja , rekod beliau dalam PETRONAS pon mediocre saja.

untok ganti tan sri shamsul , bolih saya cadangkan untok tengku rezaliegh jadi executive chairman , beliau chairman pertama dan sangat berwibawa dan 'roh melayu ' beliau pon ada. PETRONAS will be in good hands if ku li is given the mandate one more time.

TrillionRinggitPetronas said...

Semua gunung ganang dan galian adalah hak melayu.
Selain dari siapa yang run Petronas, kita juga mahu tahu pendapatan 3 trillion Petronas selama ini pergi mana. Pertronas cuma bagi 754 billion pada kerajaan. Ini bukan semua revenue ini lepas tolak itu dan ini. Jadi secara am kita tahu pendapatan Petronas bertrillion!

Trillion ini pergi mana? Kita patut pantau Petronas dengan rapi sebab kekayaan kita Melayu di Petronas. Kontrak petronas mesti diberi kepada PNB dan EPF sahaja atau TAbung Haji.

Hentikan pemberian kontrak kepada Dialog, Sapurakencana dan terutama keling Armada!
Subsidi Petronas kepada pemilik kereta juga tak masuk akal 24 billion!
Siapa punya kereta? Siapa pakai minyak banyak? Cina!
Bermakna 24 billion masuk poket Cina.
Itulah kebodohan Mahathir dan Pak Lah selama ini.
BMW pun keluarkan kereta Subsidised Disel BMW!
Kereta 700,000 ringgit dapat subsidi disel tak ke haru.

Anonymous said...

This is part of Najib's transformation program. Dude, its all in the plan.

BruHaha said...

Not only Petronas but other GLCs also need to be revamped. I agree with maae 11.31 AM, Maybank needs a complete make-over.

My Say