Friday, September 04, 2009

Isu Kuil "Samseng" Seksyen 19: Hindu Sangam lidah bercabang


Kini enggan berdamai pula dan dalang tunjuk perasaan esok

Sebagaimana dijangka sebelum ini, Hindu Sanggam berubah fikiran dan kini enggan berdamai. Maklumat ini diberitahu oleh beberapa penduduk Seksyen 23.

Sepatutnya pagi ini ada majlis damai pada pukul 10:30 pagi tetapi dibatalkan kerana mereka dijemput berjumpa dengan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, exco-exco dan wakil-wakil rakyat yang terlibat.

Sehari sebelum pada hari Khamis 2:30 tengahhari, satu sidang akhbar "perdamaian" bersama juga telah dibatalkan oleh pihak Hindu Sangam.

Semasa mesyuarat dengan Hishamuddin, mereka menyatakan memahami rungutan penduduk dan sedia menerima dengan niat baik penjelasan yang dibuat oleh wakil penduduk.

Kini bukan saja Hindu Sangam membatalkan usaha-usaha perdamaian tetapi ada pihak yang selari dengan mereka, bercadang mengadakan tunjuk perasaan di Kuala Lumpur. Mengapa masaalah Shah Alam perlu adakan tunjuk perasaan di Kuala Lumpur?

Berkenaan rancangan ini, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hasan telah memberi amaran keras terhadap sebarang usaha sedemikian.

Disamping itu, Peguam Negara meminta dijalankan penyiasatan lanjut mengenai perkara ini. Ini agak pelik kerana Ketua Polis Selangor, Dato Khalid Abu Bakar telah mengumumkan penyiasatan telah selesai pada Rabu lepas dan lebih 100 kenyataan saksi telah diambil.

Khalid Samad defensif

Selepas pendedahan dibuat mengenai kes ini yang memintas putarbelit yang cuba dilakukan oleh Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, beliau telah menghantar surat kepada penduduk Seksyen 23. Boleh diperolehi di blog beliau sini.

Surat ini amat berlainan sekali intonasi dari cara keras dan berkonfrantasi beliau terhadap penduduk Seksyen 23. Isi kandungnya lebih pada memujuk supaya bertoleransi.

Ini ikutan kecaman Khir Toyo yang membidas kerajaan Selangor sebagai "incompetent" kerana tidak boleh menyelesaikan masaalah sedemikian dan hanya pandai menyalahkan orang lain. Laporan kecaman itu disiarkan Malay Mail berikut:

Pakatan govt 'incompetent'

Ex-MB Khir Toyo says State's arrogance led to 'cow head' issue

Masami Mustaza
Malay Mail, Thursday, September 3rd, 2009 07:27:00

STUNG by criticism that their lackadaisical attitude led to the row over the relocation of a Hindu temple to Shah Alam’s Section 23, former Selangor leaders have taken a swipe at the Pakatan Rakyat State government for being “arrogant” and condemned its persistence in blaming others for its incompetency.

Former Selangor Menteri Besar Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo, incensed by Shah Alam MP Khalid Samad’s remarks that the “cow head” temple relocation issue could have been avoided if the previous Barisan Nasional government had relocated it in the 26 years it was in power, said it was all the fault of the Pakatan Rakyat “arrogant government”.

“The temple issue in Section 19 could have been solved by holding discussions and public hearings but the PR government is an arrogant government that does not want to listen to the views of the community. They believe they are powerful to do anything but when they make mistake, they will shift the blame to the previous government,” he told Malay Mail.

“We have managed to resolve many issues in the past but they cannot even solve a small issue like this.”

“Khalid has forgotten his promise during the general election to resolve all the problems yet to be resolved by the previous government within a year, including the problems surrounding non- Muslim places of worship in Shah Alam. He also promised to close down the brewery in Shah Alam,” Dr Khir claimed.

“What’s certain is that their promises will keep the rakyat waiting for something that will never happen,” he said.

His sentiments were supported by former Selangor Local Authority, Housing, Squatters and Environment Committee chairman Datuk Mohd Mokhtar Ahmad Dahalan, who lashed out at Khalid for saying the BN government had 26 years to relocate the temples, during which there were plenty of options as to where to relocate them.

“Our philosophy was about being open, transparent and promoting the community’s participation. The people are mature and they know that being in a multicultural, multireligious country, there has to be give and take on places of worship and burial plots

“If you are able to discuss and justify your actions, all parties will be able to come to an understanding and a compromise. This was how we handled issues then and if the current State government had chosen to use the same approach, I’m sure the issue wouldn’t have escalated to this level,” Mokhtar said.

He also refuted the opposition’s claim that the BN government did not have the complete data on the number of places of worship in the State.

“We even had a committee to look into the welfare of Hindus, Buddhists and Christians in Selangor. Of course we had the complete data because there were budget allocations for each one of them,” he said, adding that details were available from former exco members Datuk Tang See Hang (former Rawang assemblyman), who was in charge of the committee, and Kamala Ganapathy (former Seri Andalas assemblyman).

WHAT KHALID SAID

YESTERDAY, Khalid said Hindu temples, originally erected on rubber estates by the Indian estate workers, were never relocated by the previous State government after the estates were bought over by the State Economic Development Corporation (PKNS) to be developed into residential areas.

Khalid slammed the BN government, claiming it never took the matter seriously. He claimed that this had led to the situation faced by residents of Section 19, where the location of the temple (to Section 23) was deemed unsuitable as it would be in the middle of a Malay majority residential area
.
Pakatan tidak tahu selesai masaalah rakyat

Tulisan Khalid Samad jelas menunjukkan dia masih tidak mengambil peduli rungutan yang dihadapi oleh penduduk Seksyen 19 dan hanya berhasrat memindahkan masaalah berkaitan kuil tersebut ke Seksyen 23. Baca komen Selangordaily Blog berkenaan surat Khalid Samad sini.

Sebagaimana juga Khalid Ibrahim, Khalid Samad hanya cepat menyalahkan kerajaan BN kerana tidak menyelesaikan masaalah ini. Padahal usaha sudah dilakukan tetapi kuil tersebut masih berdegil dan bertukar-tukar cakap seperti yang dilakukan oleh Hindu Sangam.

Laporan dari Bernama dan Malay Mail menyiarkan penerangan dari bekas Menteri Besar Dato Seri Dr Khir Toyo berkenaan isu kuil. Laporan Bernama hari ini adalah seperti berikut:

Mohamad Khir: Dua Tapak Kuil Telah Disediakan Sebelum Seksyen 23

SHAH ALAM, 4 Sept (Bernama) -- Kerajaan negeri Selangor di bawah pemerintahan Barisan Nasional (BN) sebelum ini pernah memperuntukan tapak untuk membina rumah ibadat bukan Islam di Seksyen 18 dan tapak alternatif di Seksyen 22 di Shah Alam pada tahun 2006.

Bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo berkata semua pihak bersetuju dengan penawaran tapak seluas 0.92 hektar itu yang dapat menampung pembinaan tujuh rumah ibadat.

Tapak tersebut telah telah siap dibangunkan dengan kemudahan asas seperti jalan raya dan lampu jalan dengan kos sebanyak RM600,000, katanya kepada pemberita di tapak berkenaan di sini pada Jumaat.

"Perjanjian awal kita dengan pihak berkenaan mendapat persetujuan sehingga kerajaan negeri menyiapkan kemudahan infrastruktur tetapi sebaik siap pada 2007 mereka enggan berpindah begitu juga dengan tapak di Seksyen 22," katanya.

Dr Mohamad Khir berkata tuduhan bahawa kerajaan negeri sebelum ini tidak prihatin dengan keperluan penganut bukan Islam adalah tidak betul dan berniat jahat kerana tapak untuk menempatkan rumah ibadat disediakan.

Lokasi di Seksyen 18 itu juga tidak jauh dari Seksyen 23 iaitu hanya kira-kira tiga kilometer sahaja, katanya ketika mengulas kontroversi cadangan pembinaan kuil Hindu di Seksyen 23 yang mendapat bantahan penduduk beragama Islam.

"Kita yakin tapak ini yang terbaik malah di sini kedudukannya tidak berdekatan dengan perumahan jadi aktiviti keagamaan boleh dilakukan 24 jam tanpa sebarang gangguan," katanya.

Dr Mohamad Khir menjelaskan bahawa memang dari dahulu penduduk Seksyen 23 tidak setuju dengan cadangan tapak menempatkan rumah ibadat bukan Islam di kawasan mereka.

"Oleh itu kita cari tapak alternatif dan semua pihak bersetuju tetapi kini mereka berubah fikiran selepas mendengar janji-janji daripada kerajaan Pakatan Rakyat," katanya.
Ronnie buat tuduhan murah

Ronnie Liu cuba menuduh kerajaan BN sebelum ini tidak mempunyai rekod rumah-rumah ibadat. Perkara ini disangkal Khir Toyo dalam laporan berikut:

No Records

Former Selangor government did not account for the number of places of worship in the State, says Liu

Reena Raj
Malay Mail, Tuesday, September 1st, 2009 08:00:00

SELANGOR State government executive councillor for Local Government, Study and Research Committee Ronnie Liu yesterday said the former State government led by Datuk Seri Dr Khir Toyo never had any records on the number of places of worship in the State.

That’s why the Selangor State government is finding it difficult to get the exact number of places of worship in the State.

Liu said a committee was set up by the current administration a few months ago to look into the matter.

“We tried compiling the numbers, by referring to various religious associations and agencies. However, the number that we compiled was small and inaccurate,” he said.

He also said information was limited as the associations and agencies were only able to provide the number of worship houses registered under them. He added that a letter was sent by the committee to the Registrar of Societies (ROS) several months ago to obtain the number of registered houses of worship in the State but had yet to get a reply.

“The ROS is the only way we can get the exact number. We will be following up with them again,” he said.

Former Selangor Menteri Besar Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo denied Liu’s allegations.

Dr Khir told Malay Mail that the data used by the current Pakatan Rakyat (PKR) government was compiled by the previous government under his leadership.

He said the previous administration had complete data on the number of places of worship in the State, where it also had a committee in charge of non-Muslim worship places consisting of non-Muslim exco members, who were Hindus, Buddhists and Christians.

”I see the exco is unaware and ignorant about this and does not know the management cycle. I would like to make it clear that the structure the PKR government is using is the same as that of the previous government,” he said.

He added that the information given was incorrect and was an attempt to pass the blame to other parties
Sikap kerajaan Pakatan rakyat yang hanya tahu mengulang menyalahkan kerajaan yang lepas hanya menunjukkan mereka tiada tahu mentadbir dan hanya penuh retorik ceramah yang cetek dan murah.

Sementara itu, ada peristiwa kurang manis berlaku semalam. Harap semua pihak bertenang agar tidak memanaskan keadaan yang sudah panas akibat usaha ahli politik Pakatan Rakyat untuk mempolitikan masaalah penduduk.

16 comments:

MoneyMatters@Nizam said...

Bro,

Hindu Sanggam. Kalau aku jumpa Ular dgn Keling ni, memang aku katuk dia dulu.. Tindakan HS ni memang mengesahkan bahawa kaum Hindu ni memang putar alam. Kalau kat Xinjiang dah kena balun dah puak2 tak reti bersyukur ni.

Anonymous said...

Lawak sungguh spin saudara demi membela Khir Toyo. Mengumpulkan semua kuil dalam satu kawasan? Apa kata kalau kita kumpulkan semua masjid dan surau di Shah Alam di Seksyen 23. Mungkin penduduk Islam di sana akan lebih taqwa. Sila amati laporan ini.

http://www.malaysianinsider.com/index.php/malaysia/36877-khir-toyo-says-his-temple-enclave-would-have-prevented-row

Anonymous said...

Salam,

Saudara harap jangan lah menjadi batu api. Perjumpaan dgn penduduk memang sudah lama dirancang.

maklumat2 dan sangkaan saudara tidak tepat. Perbincangan sudah banyak kali di buat. Keputusan belum muktamad. Masih ada peluang dan ruang untuk negotiate.minta kerjasama saudara jangan mengeruhkan keadaan.

Terma kasih.

Anonymous said...

Brick,

Time for Selangor Malays to be Assertive, Kiasu and No play-play.


Neo UMNO
Shah Alam

A Voice said...

Anon 2:27 am

Bela khir toyo? Saya hanya siarkan laporan kenyataan Khir Toyo.

Adakah maksud awak pandangan dan sudut kerajaan sebelum ini tidak patut diketahui?

Rasionalkah itu?

Kalau pandnagan kedua2 Khalid tidak boleh diharap kerana asyik nak main politik hinggga menganiayakan penduduk Seksyen 23, adakah itu yang tidak spin untuk anda?

Joe said...

Jesus then proceeded to tell the parable of the Good Samaritan, indicating that "your neighbour" means a total stranger, or someone that happens to be nearby. Jesus' teaching, however, goes beyond the negative formulation of not doing what one would not like done to themselves, to the positive formulation of actively doing good to another that, if the situations were reversed, one would desire that the other would do for them. This formulation, as indicated in the parable of the Good Samaritan, emphasises the needs for positive action that brings benefit to another, not simply restraining oneself from negative activities that hurt another.

Anonymous said...

tak payahlah bincang-bincang, mari kita gaduh saja..orang pertama aku cari ialah kalid gereja dan loni liew! Kit sial lu pun sekali...semua ni dah lebih2 pijak kepala...marilah bangsat...ckp. Tempat ngan masa...kitaorang datang darh selatan - dzul melaka ///

Anonymous said...

Puak2 India memang macamni perangai depa!!!kalau nak tau pi tengok kt Sri Lanka...itu sebab mereka kena tibai kt sana....jangan diberi muka!!!..puak ni pandai membodek dan kaki ampu!!!..cakap tak serupa bikin!!!..belum sampai 5 minit,..perangai dah berubah...bangsa macam ni pun ada orang melayu dalam PAKATAN ,simpati sangat...tak tau le apa punya samdol...

Anonymous said...

Ada jugak orang yg perasan Melayu yg cuba membela isu ini.

Cuba lihat artikel di link dibawah ini :

http://rights2write.wordpress.com/page/4/

Memang blogger yg tulis artikel ini bodoh & tak sedar diri.

A Voice said...

Brighteyes

You are not there to see for yourself. So please shut the f**k up.

If you want be nasty by calling me names and spin your typical twisted racist biased comments, do it somewhere else.

Your comments will not get to see daylight by calling me names. You keep sending bodoh comments like that and you will never ever get your comments published.

Bodoh!

Sorry I can't help it.

Anonymous said...

Dr Rafick of right2write tu is hated by the neighbourhood. Dia tahu complain saja.

Anonymous said...

Puak melampau mengarut sekali lagi. Kau diancam didepan begitu ramai pengganas sudah tentu takut buat bantahan.
Apa yang dikata dalam keadaan bebas memang benar.

Anonymous said...

Memang saya setuju sangat komen untuk Dr Rafick tu!

Masa serving kat Mindef dulu, tak buat kerja, pandai bodek untuk naik pangkat saja !!

Bila hal politik on paper, komen pasal BN melambug !

Bila nak dapat business,bodek org UMNO gila2 !

Dasar mamak - lalang !

Anonymous said...

mamat ni hina penduduk shah alam

http://hamirdin.blogspot.com/2009/09/kepala-lembu.html

AntiHero said...

masalah kuil hindu ini ada kerana dorang main sedap mak bapak dorang jer nak bina kat mana2 tak kira kat tanah sapa tapi bila kene roboh meroyan satu dunia kata kerajaan atau org islam zalim padahal org islam sendiri kalau nak bina surau atau masjid pun kene minta kebenaran dr kerajaan.
pada penduduk2 seksyen 23 TAK PAYAH LAH NAK JUMPA ATAU MINTA MAAF KAT HINDU SANGAM NI.KORANG TAK PERNAH BUAT SALAH KAT MEREKA PUN.YANG SALAH ADALAH KERAJAAN PENIPU RAKYAT YG BERAT SEBELAH DAN BODOH TAK PANDAI BUAT KERJA.
WWW.antihero2009.blogspot.com

kulup arapayung said...

Padah orang Melayu yg memeilih PKR di Selangor.Padan muka.

My Say