Friday, September 04, 2009

Kerajaan Selangor hasut Kuil 'Samseng' Seksyen 19 mungkir janji?


Sepatutnya Khamis semalam pukul 2:30 ada satu sidang akhbar perdamaian antara wakil penduduk Seksyen 23 dan Hindu Sangam (serta kuil Seksyen 19). Perdamaian ini adalah persetujuan dan persefahaman yang dicapai dari hasil usaha Dato Hishamuddin, Menteri Dalam Negeri untuk menemukan kedua-dua kedua-dua pihak.

Melihat usaha ini akan menonjolkan kegagalan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menyelesaikan masaalah tempatan yang mudah diselesaikan, mereka menimbulkan kontroversi untuk mengagalkan usaha perdamaian ini. Mereka menuduh Hishamuddin campur tangan dalam siasatan polis.

Disamping itu, mereka menuduh beliau rasis sambil mengungkit peristiwa keris lama dan menuntut beliau meletakan jawatan kerana simpati dengan penduduk Seksyen 23. Padahal pihak Hindu Sangam (berserta wakil Kuil Seksyen 19) telah mendengar dan setuju dengan rungutan penduduk.

Usaha untuk mengalih pandang ini adalah petunjuk jelas kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tidak ikhlas untuk menyelesaikan masaalah ini. Mereka hanya mahu terus mengekalkan kehangatan untuk dipolitikkan dan menutup malu mereka.

Kerajaan negeri hasut

Dipercayai pihak kerajaan negeri akan "menghasut" Hindu Sangam untuk menggagalkan perdamaian. Sudah ada petunjuk bahawa pihak kuil sudah berbalik-balik cakap seolah-olah akan memungkiri janji. Tidak menghairankan untuk berlaku kerana kuil Seksyen 19 pernah lakukan sedemikian.

Sidang akhbar yang telah diumumkan telah dibatalkan. Bagi menggantikan, satu Majlis Perdamaian telah dirancang untuk pagi 10:30 pagi. Itu pun telah dibatalkan kerana pihak kerajaan negeri mahu bertemu pihak Hindu Sangam pagi ini.

Apa salahnya pertemuan itu dilakukan pada masa lain hari ini? Adakah mereka mahu melihat pengumuman perdamaian itu tidak berlaku?

Ini hanya menunjukkan exco kerajaan negeri cemburu bila Hishamuddin berjaya mencapai kata sepakat antara pihak-pihak yang berbalah. Tidak hairan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor akan membuat sesuatu janji atau tawaran yang akan membuat pihak kuil dan Hindu Sangam menggagalkan usaha perdamiaan antara penduduk.

Dari maklumat yang diterima, ada ura-ura pihak Hindu Sangam mahu mengenakan syarat baru dari persetujuan yang telah dibuat di hadapan Hishamuddin. Di hadapan Hishamuddin, mereka pura-pura mendengar dan bersetuju dengan rungutan penduduk Seksyen 23. Katanya, mereka juga sedia meneriama tawaran pihak kerajaan Persekutuan untuk menyediakan tapak tanah untuk membina kuil baru.

Sambil itu, reaksi Pakatan rakyat terhadap usaha Hishamuddin menunjukkan sikap kebudak-budakan. Mereka menuduh Hishamuddin campur tangan dalam urusan penyiasatan polis terhadap lebih 50 laporan terhadap penduduk Seksyen 23. Malah mereka mengungkit peristiwa angkat keris yang dibuat oleh Hishamuddin di Perhimpunan Agung Pemuda beberapa tahun lepas.

Bagai boleh diagak Pakatan Rakyat akan memutarbelit jika siasatan polis tidak mengarah kepada pendakwaan terhadap penduduk Seksyen 23. Kemungkinan besar perkara ini tiada pendakwaan kerana ianya lebih perselisihan faham. Adakah ini diplomasi Pakatan rakyat menyelesaikan masalaah penduduk dengan mahukan pengundi mereka dihukum polis?

Kuil akan mungkir janji?

Pihak kuil sudah berkali-kali memungkiri janji.

Menurut surat yang dihantar oleh penduduk Seksyen 19 (boleh diperolehi di laman Selangordailydotcom sini), pihak kuil bersetuju pindah tetapi masih mahu mengekalkan operasi hingga akhir tahun 2010. Malah mereka telah mengecat kuil dan patung tersebut seolah tidak akan berpindah dan akan memungkiri janji yang telah dibuat.


Kuil itu menceroboh tanah PKNS selama dua dekad dan bukan berumur 150 tahun seperti yang ditulis oleh The Malaysia Insider. Kuil itu dahulunya digunakan oleh penduduk setinggan yang sudah lama dipindahkan. Pada tahun 1988 semasa penduduk berpindah kekawasan perumahan ini, kuil itu hanya sebesar tandas tanpa bekalan air dan elektrik.

Mereka yang menceroboh tanpa rasa malu mengaku tanah itu tapak mereka walaupun kawasan itu sudah menjadi milik PKNS.

Pihak kuil sentiasa mendapat sokongan pemimpin MIC yang sering campur tangan apabila penguatkuasa mengambil tindakan keatas kuil itu. Hanya selepas kes kuil di Rimba Jaya dirobohkan dan kerajaan negeri bertukar tangan barulah mereka menyokong Pakatan Rakyat.

Menurut surat tersebut, walaupun Khalid Samad berkata mereka sanggup bertolak ansur untuk pindah, penduduk Islam percaya tanpa desakan penduduk mereka akan terus kekal disitu. Mereka tidak pernah ambil peduli gangguan yang mereka buat telah menyebabkan penduduk terpaksa membuat aduan hingga kepada DYMM Sultan Selangor pada tahun 2006.

Tanpa campur tangan NGO Islam pada awal tahun 2009 mereka pasti berjaya membesarkan lagi kuil itu. Khalid Samad asyik menyalahkan UMNO dan NGO Islam sedangkan kedegilan pihak kuil yang enggan keluar dari kuil haram itu tidak diambil kira langsung. Mereka sudah beberapa kali dapat arahan pindah semasa dibawah BN dahulu tetapi mereka enggan keluar walaupun mereka tahu disitu tapak rumah teres dus tingkat sebanyak 16 unit.

Menurut surat tersebut, pihak kuil pernah menolak ditawarkan berpindah ke Seksyen 23 beberapa tahun yang lalu. Apabila kawasan itu sudah dibangunkan menjadi kawasan perumahan majoriti penduduk Islam mereka mahu pula kawasan itu.

Pada mulanya mereka memberi alasan bahawa kawasan itu tempat najis kerana berdekatan Loji Indah Water. Kuil yang sepatutnya pindah ke Seksyen 22 pada tahun 2008 bertukar tempat ke Seksyen 23. Lokasi yang dipilih berhampiran kawasan perumahan penduduk Islam, surau dan taman permainan kanak-kanak.

Dalam mempertahankan kuil ini, Khalid Samad berdalih-dalih dan memberi alasan kuil itu berjauhan dari kawasan penduduk Islam dan dipinggiran kawasan. Ini tidak benar.

Kekacauan dan ganguan dari samseng kuil

Penduduk Seksyen sering berhadapan dengan gangguan bising dan gangguan bising terpaksa dihadapi setiap hari seperti apa yang telah berlaku mulai April hingga December 2008.

Namun demikian, Khalid Samad lebih bersikap berat sebelah kepada mereka tanpa menyiasat. Semasa NGO campur tangan membantu penduduk Islam, beliau pula menyebelahi Hindu kuil.



Samseng India kelihatan keluar semasa persediaan pelancaran tapak latihan silat. Lihat samseng berbaju biru yang memakai 'brass knuckle'.

Selain itu, tinjuan kami dengan penduduk mendapati kuil ini adalah sarang samseng India. Sering berlaku di mana permainan gendang apabila ada Majlis Tahlil di rumah penduduk Islam. Apabila ditegur samseng ini menuntut di bayar untuk memberhentikan permainan gendang yang sengaja dibuat dengan bising.


Penduduk yang membuat rungutan kepada pihak berkuasa dan polis juga diugut hingga ada yang diugut bunuh. Rumah mereka dicanting dengan nombor 303 sebagai tanda rumah yang menentang samseng ini. Sejak kehadhiran samseng ini, kejadian samun dan rompakan terhadap rumah-rumah pun bertambah.

Kronoloji aduan dan masaalah kuil Sekseyn 19 ini boleh diperolehi di laman Perwaris sini.

Jika ada pihak merasakan kuil ini mendapat sokongan penganut Hindu setempat, ianya tidak benar sepenuhnya. Dari tinjuan kami, ada antara penganut Hindu di Seksyen 19 tidak bersembahyang dikuil itu tetapi pergi ke kuil sejauh Klang. Sebabnya adalah elemen-elemen samseng yang menguasai kuil ini.

Kerajaan Negeri main belakang

Dalam mereka menuduh dan menuntut hukuman terhadap penduduk Seksyen 23, rupanya ada usaha untuk mengadakan dialog antara Khalid Samad, Rodziah Ismail, Datuk Mazlan Md Nor (Datuk Bandar Shah Alam) serta wakil PKNS.

Kalau ini dilakukan sebelum perjanjian Mei 2009 dengan pihak kuil, perkara ini tidaklah menjadi begitu buruk keadaan. Lebih lagi mereka berdua ditangkap berbohong pada penduduk.

Jika kerajaan persekutuan sedia menyelesaikan masaalah untuk memberi tanah, apa pula kerajaan Selangor sanggup tawarkan? Adakah tawaran ini masih membiarkan kuil Seksyen 19 beroperasi dan kuil Seksyen 23 dibina juga? Adakah konsesi yang akan diberikan pada kuil itu akan disenangi penduduk Sekseyn 19 dan Seksyen 23?

Rasanya tidak dan perkara ini akan berpanjangan lagi.

Khalid pandai menyalahkan masaalah ini adalah masaalah kerjaan BN tetapi kenapa mereka tidak teruskan pembinaan di Seksyen 22 yang sudah diatur. Semuanya ini kerana kerajaan Pakatan Rakyat terlalu sangat mahu mengambilhati kuil ini hingga tidak mengkaji latarbelakang masaalah ini dnegan terperinci.

Apa saja asal dapat pengaruh dan kuasa? Bolehkah ahli politik ini membawa kemajuan dan memberi kepimpinan yang diperlukan negara?

8 comments:

SuperStarRajinikanth said...

kalau jumpa ulaq berbisa dengan hindu..pukui hindu dulu, baru pukui ulaq, sebab hindu lebih merbahaya dari ulaq... tak percaya? tengok laa apa kesudahan..

eddy said...

Thank you for your factual detail Bro. Selepas membaca post ini saya rasa lepas ini YB Khalid Samad kena cari tempat lain dari Shah Alam untuk bertanding kerusi Parlimen sebab orang Shah Alam mungkin bagi dia hilang deposit kalau dia tetap berdegil nanti.

Anonymous said...

Sialan punya orang.. dia ingat hantar samseng boleh la menkutkan org melayu, kalau mcm ni lah gayanya mereka-mereka ni tak mustahil akan ada lagi 13mei.....

amirrash said...

eh jangan pukul hindu. nanti ada melayu yang marah. mereka kata, biarlah hindu tu kat sana, ok apa. [sambil makan minum dan bergelak ketawa rumah mereka nun jauh dari ss19 dan ss23 shah alam]

Anonymous said...

kalau betul yg ada pertemuan diantara Tok Hisham ngan puak hindu mengapa pula kenyataan tok hisham disanggah oleh presiden puak hindu tersebut?

Anonymous said...

Repotlah kepada Ketua Polis yang diidami oleh puak umno..

Anonymous said...

The proposed site for the temple relocation is not in a residential land. Why is there so much fuss then? Because the temple will be the first structure residents will see, when entering that part of the roda leading to the houses located 300 meters away?

It has been fated in Shah Alam, that all places of worship for non-Muslims must ideally be in industrial land or on the fringes of a residential area (better still if under TNB high tension cables, besides rivers and sewage treatment plants).

And it has also been fated that such places of worship have to meet so many conditions by the state administration.

A church cannot display the cross externally on the building. Even if the church goers have enough funds raised to construct a reasonably sized building to accommodate worshippers, the administration will review building plans, location, design and make it really difficult for churches to be constructed.

Why?

Just look at the reasons given by Section 23 Shah Alam resident. The sound and smell from the temple situated 300 meters away from the residential area, will negatively impact the minds of the Muslims! One can only suppose that it will be the same for churches.

If a resident can say this, what do you expect from those in the state civil service who have been nurtured by Kir Toyo and the MBs prior to him?

Same mentality - which one cannot change overnight.

But send these jokers as 'traveling ambassadors' of the country on government funded study trips to overseas and you can see the hypocrites saying to the foreigners that Malaysia practices freedom of worship and it is not rare to see places of worship of many faiths usually side by side to one another.

Ask Tourism Malaysia, MIDA, and even the Foreign Ministry guys assigned to serve in our missions (diplomatic missions - not church missions) overseas and they will tell you that that is how they will showcase Malaysia in all the engagements and tracel/tourism promotions.

These jokers should visit the Hospital KL workers' residential complex. Since the 60's of last century, a Hindu temple existed near the old quarters. Then the Muslims constructed a surau next to the temple. Yes, next to the temple and not 300 meters away.

Today, the original workers quarters has given way to flats for the hospital staff. More Muslims are occupying these residential premises.

Yet, the temple and surau are existing peacefully even now. Those going to the surau do not complain about 'offending smell and sound'. The temple fellows also are mindful of the need to share existence with a surau next door. They too ensure the temple festivals and annual celebrations do not go overboard and inconvenience the Muslims.

Ordinary workers know better how to co-exist with better understanding despite the varied faiths.

And this place is just brodering Kampung Baru which was also a tense location during the May 13, 1969 incident. The temple and surau have survived even such tragic incident.

PARAMESWARA

A Voice said...

Donplaypuks

I saw someone alerted that you have been faking your nic as a Muslim as Lebaikudin dan now Paremeswara.

Why do you have to camouflage yourself anymore that your nic Donplaypuks?

Your argument is as always a spin by focusing on nic pic items. and then rambling into tourism malaysia.

Could you explain why there 100 registered kuil in Selangor and 600 unregistered kuils? Compared to the number of 360 masjid and more suraus with the populations?

Be realistic. With Hindu population of 7-8%, you can expect to have the same convenience as in India.

Just like Muslims fro afar have to share limited number of masjid abroad. Stop gicing craps of Malay being short sighted and such. Thats a racist comment!

My Say