Friday, August 27, 2010

Kanari: Nor Yakcop and Istana contract?


Most of the reader probably never seen the American family comedy series My three sons in the 1960s. It stars Fred MacMurry, as a widowed Aeronautical Engineer raising three sons. It was in the days TV was in black and white.

It must have been Nor Yakcop's favourite TV series because he used the names of his three sons for his Company called Kanari. That is for Khairul, Nazir and Ridzwan. Sorry Khanari just doesn't rhyme right. Kanari was better.

A name like Kanari is easy to spot and be remembered because it is an odd sounding name. It is not like Kenari as in the song ... Burung Kenari terbang tinggi.

Kanari must be flying high because talk of the town is that Nor Yakcop have been securing contracts for himself. The indisputable indicator he is well off is that his son is noted for driving a Lambourgini about town. Such display of wealth irked Tun Diam that he openly talks about it.

Another indicator is the corruption case of his political secretary caught with RM2 million cash in his Nor Yakcop's wife condominium. This is his second political secretary accused of corruption. The first was Dato Norza Zakaria but he was acquited. He has gone though his hell on earth.

During June's Parliamentary seating, there was a debate on the contracts for Agong's new palace. The Parliamentarian was arguing over other typical generic matters. This blogger spotted the name Kanari in one of the awarded Company. It has been discussed in the blogs for a while.

Kejuruteraan Kanari wasn't there when it was first awarded. One wonders, whether it was a company with Nor Yakcop inside using his crony or nominee to secure a direct nego contract?

Back when Nor Mohamad Yakcop was involved in Anwar man, Rahim Ghouse's company, Abrar Group, he had purchased Mun Loong Berhad which was later turned into Abrar Corporation Berhad.

His equity in the company was 15.6% and registered under his family company, Kanari Sdn Bhd. Below is from a page from the 1997 KLSE Handbook:

Kanari is the one encircled in red.

In the Parliament's June 14th 2010 hansard, there was a Q&A session with regard to the palace contract. Extract on the Istana below:
8. Tuan Nga Kor Ming [Taiping] minta Menteri Kerja Raya menyatakan secara terperinci kemudahan bakal dibina dan jumlah kos perbelanjaan yang terlibat dalam pembinaan Istana Negara baru serta sama ada sistem tender terbuka dilaksanakan dalam perkara berkaitan.

Timbalan Menteri Kerja Raya [Dato’ Yong Khoon Seng]: Tuan Yang di-Pertua, Istana Negara merupakan lambang kemegahan institusi beraja di negara kita dan tempat bersemayam Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong.

Sebagaimana Dewan yang mulia sedia maklum, Istana Negara sedia ada di Jalan Istana Kuala Lumpur pada asalnya merupakan banglo milik perseorangan yang dibina pada tahun 1928 sebelum diambil alih dan diwartakan sebagai Istana Negara pada tahun 1957.

Sehubungan itu kerajaan pada tahun 2005 telah memutuskan bahawa
telah tiba masanya supaya negara membina sebuah Istana Negara yang baru iaitu di Jalan Duta Kuala Lumpur bagi menggantikan istana sedia ada di Jalan Istana.

Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, projek pembinaan Istana Negara baru di Jalan Duta Kuala Lumpur terbahagi kepada tiga kontrak utama iaitu seperti berikut:-
(i) Kompleks Istana Negara – komponen projek melibatkan pembinaan bangunan tama iaitu Zon Rasmi, Zon DiRaja, Zon Pentadbiran dan Zon Sokongan. Sub komponen bangunan seperti dataran pelawat, helipad, dataran kawat, tempat letak kereta dan bangunan kemudahan sokongan. Projek ini telah ditawarkan secara rundingan terus kepada Syarikat Maya Maju Sdn. Bhd. dengan harga kontrak RM649,955,507. Pada masa kini, kemajuan ini ditapak ialah 60% mengikut jadual.

(ii) Membina persimpangan bertingkat di Istana Negara dan jalan masuk ke Jalan Duta - Projek ini melibatkan kos sebanyak RM130 juta dan telah ditawarkan secara rundingan terus reka dan bina kepada Ahmad Zaki Sdn. Bhd. Kemajuan ditapak sehingga 1 Jun 2010 ialah 30% berbanding 45% mengikut jadual asal. Projek dijangka akan siap sepenuhnya pada 9 Februari 2011.

(iii) Projek menaik taraf Jalan Cangkat-Semantan ke Istana Negara iaitu pintu yang kedua - Projek dengan harga kontrak RM32.5 juta ini telah diaward secara runding terus kepada Syarikat Kejuruteraan Kenali Sdn. Bhd. Serahan tapak baru sahaja dibuat pada 1 Jun 2010 dan projek dijangka akan siap sepenuhnya pada 30 Mei 2011. (Minister mispronounced Kanari as Kenali)
Tuan Yang di-Pertua, projek pembinaan kompleks Istana Negara yang baru di Jalan Duta Kuala Lumpur ini bukanlah seperti projek-projek kebiasaan lain yang dilaksanakan kerajaan dalam setiap Rancangan Malaysia lima tahun. Ini merupakan julung-julung kali Istana Negara yang khusus dibina sejak negara kita mencapai kemerdekaan 53 tahun dahulu.

Sebagaimana Dewan ini sedia maklum, Istana Negara merupakan mercu tanda dan simbol kebanggaan sistem pemerintahan Raja Berperlembagaan di Malaysia, di mana pembinaannya tentulah melibatkan aspek keselamatan dan strategik negara di samping kewujudan ciri-ciri estetika khusus.


Sehubungan itu, kerajaan pada masa tersebut telah menimbangkan beberapa faktor
dan bersetuju untuk menawarkan terus projek ini kepada Syarikat Maya Maju Sdn. Bhd.
menerusi konsep reka dan bina. Sekian, terima kasih.

Tuan Nga Kor Ming [Taiping]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Saya tadi meneliti jawapan daripada Timbalan Menteri. Jelas daripada jawapan Timbalan Menteri, ia bercanggah dengan kenyataan dan pengumuman pemimpin teragung MIC, Dato’ Seri Samy Vellu ketika menjawat jawatan Menteri Kerja Raya.

Dato’ Seri Samy Vellu ketika menjadi Menteri pernah membuat pengumuman rasmi di mana projek Istana Negara baru, jumlah kosnya RM400 juta tetapi pagi ini seluruh Malaysia dimaklumkan jumlah kos Istana Negara baru telah melambung naik lebih daripada 100% menjadi RM811 juta.


Saya hendak bertanya kepada Timbalan Menteri, apakah sebab sebenarnya kosnya melambung, menaik begitu tinggi dalam tempoh begitu dekat daripada RM400 juta menjadi RM811 juta untuk ketiga-tiga komponen projek yang sedia ada?

Dan yang kedua, saya berasa sangat terkejut sekali apabila Yang Amat Berhormat Perdana Menteri mengemukakan New Economic Model dan menekankan kepentingan negara supaya projek-projek awam sebegini yang begitu penting menjadi lambang kemegahan negara tidak diberikan secara tender terbuka, ia diberikan secara rundingan terus dan bukannya satu sahaja, tiga-tiga komponen projeknya diberikan rundingan terus.

Siapa ini Maya Maju? Siapa ini Ahmad Zaki? Dengan jumlah kos begitu tinggi, RM811 juta dan Timbalan Menteri Kerja Raya pun jelas juga mengikut arahan...


Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukup Yang Berhormat.

Tuan Nga Kor Ming [Taiping]: Mengikut arahan Perbendaharaan, setiap pembelian dan perolehan lebih daripada RM200,000, maka tender terbuka sepatutnya dijalankan. Apakah rasionalnya RM800 juta kontrak tidak dijalankan secara rundingan terus? Dan saya juga hendak tanya...

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Yang Berhormat, sudah dua soalan Yang Berhormat, cukup.

Tuan Nga Kor Ming [Taiping]: Saya hendak tanya...

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Ronald Kiandee]: Cukup Yang Berhormat.

Tuan Nga Kor Ming [Taiping]: Bangunan Istana Negara yang sedia ada adalah melambangkan kemegahan negara dan juga menjadi bangunan warisan. Apakah rancangan kerajaan apabila Istana Negara baru siap dibina menjadi tempat bersemayam baginda, apakah rancangan dan langkah-langkah kerajaan yang akan dilakukan ke atas bangunan Istana Negara yang sedia ada?
Then, they broke into a typical scene of time wasting to dispute the Speaker's discretionary power to not allow more time consuming question that hold back subsequent questions and argue on Parliamentary procedures before resuming back to the matter in hand.
Dato’ Yong Khoon Seng: Tuan Yang di-Pertua, saya mengucapkan banyak terima kasih kepada Yang Berhormat Taiping. Sebenarnya projek ini telah pun kita mendapatkan beberapa cadangan dari pihak swasta untuk mendirikan Istana Negara dan pihak kerajaan telah pun memutuskan untuk memilih Maya Maju yang telah pun dibuat dua atau tiga tahun kebelakangan ini.

Kalau kita kata kos yang bekas Menteri atau mantan Menteri yang telah menyebutkan harga tetapi ia bukan harga yang detail. Ya, memang ada harga yang telah pun kita runding dan seterusnya kalau dibandingkan dengan harga yang telah pun dikatakan oleh...

Tuan Nga Kor Ming [Taiping]: Mengapa tidak ada open tender?

Dato’ Yong Khoon Seng: Ini kerana kita ada keistimewaan dalam projek ini, keselamatan juga diambil tindakan.

Sebenarnya kalau kita mengikut kos, kalau kita kata Istana Negara RM650 juta, kalau kita kira per square feet, dari segi kaki persegi, ia adalah RM670. Kalau dibandingkan dengan istana yang lain, Istana Selangor, dan Istana Melawati di Putrajaya, Istana Selangor RM1,000 satu kaki persegi dan Istana Melawati RM860 satu kaki persegi.

Kalau kita bandingkan dengan banglo dua tingkat di Bukit Damansara, ia RM1,280 sekaki persegi. Harganya memang kita ada runding dan harganya memang boleh dikatakan berpatutan. Yang kita kata RM812 juta, kalau kita kira jalan persimpangan ini yang ada projek tiga bahagian, dua bahagiannya mengambil RM160 juta lebih, dan yang sebenarnya istana bangunan sendiri adalah dekat RM650 juta sahaja.

Good justification using unit cost.

Then another squabble again before the next question was asked. The issues Nga raised are typical in a Q&A.

However, when he argued and enquired about the identity of Maya Maju Sdn Bhd and Ahmad Zakid Sdn Bhd for getting this direct nego contract, he did not mention Kejuruteraan Kanari. Interesting isn't it?

It is consistent with PKR holding back from criticising Nor Yakcop.

Maya Maju had been controversial since Tun Dol's PM days because when it was first awarded to them, words are it was Khairy's company. Maya as in Maya Karin.

For Khairy to raise about transparency on new contracts is a joke because this contract was not given out on an open tender contract and the process was not transparent. Most of FIL's decision, Khairy is sought for advise.

Since then, there has been two more direct nego contracts to Ahmad Zaki and Kejuruteraan Kanari.

This blogger had asked about Kejuruteraan Kanari with another blogger who is an important player in construction industry. He said it is just a Chinese company and genuine contractor.

Unfortunately, genuine contractor just don't get direct nego contracts like this unless they know somebody. And, the name Kanari rasies more suspicion.

Why would Nor Yakcop not be interested to have a piece of the pie in the inflated Istana's contract?

Tian Chua should have looked into this issue too and not just stage a demonstration on foreign workers not paid.

Former Gerak activist, Ezam should have raise this question too and not just make a police report against Tian for trying to embarass the Agong and make a mockery of the Royal institution.

Di mana suara burung Kanari ... That's P Ramlee and Saloma.

8 comments:

Anonymous said...

i heard ahmad zaki got the contract worth RM20 Mil only. Wow, somebody got comission of about RM12 mil!
ahmad zaki (azrb) is a terengganu based contractor that built roads all over malaysia and arabs. HQ located at jalan gombak.

Anonymous said...

Lagu Ali Baba dan 40 penyamun will suit him better, bro.

NMY remind me of the late Ahmad Nisfu,except NMY is not funny at all.

Anonymous said...

Lagu P ramlee yang bertajuk
"Ali Baba dan penyamun tingkat 4"

Anonymous said...

bro, kita boleh tunjuk bukti nmy pegang pistol yg masih berasap (smoking gun) tapi perdana menteri kita takkan ambil tindakan. sampai kalah pilihanraya pun pm takkan buat apa. dia bacul.

Anonymous said...

Bro,

Noh Yackop will be one of the main factor for the downfall of Barisan Nasional. Until today I am still puzzled by his presence in the cabinet. He is probably the most corrupted minister in the cabinet now. He giving out all the contracts to his relatives since the day he was made the Minister of Finance. The explanation to is left to only one thing and one thing only ...we have a very weak PM who do not have the balls to get rid of him for good. This bastard Noh Yackop should be charged long time ago ...

GANY ( Gerakan Anti Noh Yackop )

Anonymous said...

Bro, this MIDAS also screwed up MAS here https://www.blogger.com/comment.g?blogID=28452020&postID=9026126045017079570

Since PM is helpless and hopeless, can we ask PERKASA petition Agung since it affects our sovereignty.

MANGKUK BETUL.

Anonymous said...

life is short and should be enjoyed like a canary in a coal mine.

When the canary stop singing then the miners will abandon the mine.

Anonymous said...

Norza Zakaria sits in Board of Director of Tabung Haji!!!! i'm sure he is the bestest friend of Ismee Ismail.

My Say