Saturday, February 18, 2017

Pursuing the Islamic cause wisely


The Star column reported unofficial election counts showed Ahok, the Hakka nickname for Basuki Tjahaja Purnama leading by 42.87% of the votes.

Anies Baswedan, a former education minister, at 39.76%, and Agus Harimurti Yudhoyono, the son of former Indo­nesian president Susilo Bambang Yudhoyono, 17.37%

Ahok catapulted to governorship in 2014 when previous Governor, Joko Widodo, was elected Indonesian president. He became the first non-Muslim to hold the post of Governor to 83% Muslim Jakarta in 50 years.

Jokowi support his former Deputy and fellow reformer despite the difference in style. Jokowi displayed Javanese politeness while Ahok is blunt, no nonsence in style.

Survey done generally showed satisfaction to his performance, but his style attract opposition.

Ahok is facing opposition from conservative Muslim groups such as the Islamic Defenders Front (FPI) and moderate Muslim groups such as Muhammadiyah.

They campaigned using a narrow interpretation of Surah Al-Maidah (in the Quran), which says Muslims should choose a leader who is of the same religion as them.

The World Political Review described Indonesians as moderate Muslims, but Ahok's statement on the surah was used as ammunition by the Islamist.

The headline posed the question: Is this the beginning of political Islam in Indonesia? 

New political PAS

Evening view of Perhimpunan RUU 355

Such incident is a past in Malaysia.

The more behaved PAS purged out the radical and rabble rousers, who made a chameleonic transformation to a more liberal Islam for political expediency.

Though current President Dato Seri Haji Hadi Awang was the teacher that began the wave of takfir (declaring their Muslim opponents as kafir) against UMNO, he has matured with the Presidency.

After briefly softening his position on Islamic state and hudud for welfare state in-sync with the political aspiration of Pakatan Rakyat, he has a softer and consultative approach towards UMNO.

It could be all politics. In turn, UMNO has extended their friendship and cooperation to support hudud at the Kelantan State Assembly.

No more is the argument, hudud is not applicable in multiracial society but as Muslims, they could not reject God's law.

PAS tested UMNO's sincerity on hudud with Hadi himself submitting a private bill to amend the syariah law in Parliament, known as RUU 355.

Most likely, it is PAS litmus test on any Malay-based party interested to work together for the next general election.       

The rally for RUU 355 is much more at stake then the law itself. As one Hadi man described RUU 935, "It is nothing!"


It is neither hudud nor substantive. And most likely, it may not get passed.

According to the seat count, BN seats and 14 PAS seats will total 147 out of 222 seats but the other BN component parties do not agree with the amendment.

UMNO seats totalled 88 but 13 UMNO Sabah MPs will en-bloc not vote for.

Joceline Tan in her column "Lots to prove at purple rally" quoted political commentator Edwin Khoo who view the rally as "reaffirming its place among Malay voters in the run-up to the general election".

The same message as the Fastaqeen in Kota Baru on October 2015 that "it has recovered from the break-up, that its core support is intact and that its arch rival Amanah has failed to measure up."

RUU 355 is about strengthening their hold over Kelantan.

The other opposition political parties have not shown interest to support RUU 355. Only UMNO in Semenanjung given tacit support despite views that such support justify MCA to break up from BN.

Understanding RUU 355


Much effort was done by Islamic institutions, Islamic NGOs (except the PKR leaning ones and liberal Muslim lawyers), and various groups to put aside politics for the common cause to raise the level of syariah court.

Below a Q&A from an UMNO politician (in Malay):
MENJAWAB 10 SALAH FAHAM MENGENAI PINDAAN RUU AKTA MAHKAMAH SYARIAH (BIDANG KUASA JENAYAH) @ AKTA 355

Berikut adalah jawapan saya dalam sesi Dialog dan Soal Jawab dengan pemimpin2 Bukan Islam khususnya MCA dan GERAKAN Kelantan di Kota Bharu petang semalam:

1. Apa keperluan dipinda AKTA 355?

Jawapan:

Cadangan pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) adalah untuk memperkasa Mahkamah Syariah yang ketika ini dibataskan kuasa hukuman kepada kadar maksimum penjara 3 tahun, denda RM5,000, 6 kali sebatan syar'ie. Kali terakhir dipinda pada tahun 1984 peningkatan dari penjara 6 bulan dan denda RM1000. Justeru hukuman yang ada sudah lapuk dan tidak langsung menggerunkan pesalah. Apa yang dicadangkan hanyalah meningkatkan hukuman maksimum kepada apa hukuman yang selaras dengan hukum syarak selain hukuman mati. Jumlah hukuman denda, penjara dan sebatan bakal ditentukan oleh Dewan Undangan Negeri.

2. Sebatan 100 kali adalah agak melampau?

Jawapan:

Kaedah sebatan Syariah jauh berbeza dengan sebatan Sivil. Syarat sebatan Syariah tidak boleh mencederakan iaitu kaedah hayunan sebatan seolah-olah meletakkan buku di bawah ketiak yang tidak boleh jatuh tatkala menghayun. Justeru 100 kali sebatan Syariah tidak sama dengan 1 kali sebatan Sivil yang boleh mencederakan.

3. Akta 355 memberi kesan secara tidak langsung kepada orang Bukan Islam

Jawapan:

Orang Bukan Islam tidak mungkin boleh dibicarakan di bawah Mahkamah Syariah kerana Perlembagaan Persekutuan menetapkan bidang kuasa Mahkamah Syariah hanya untuk umat Islam dan Akta 355, Seksyen 2 juga menjelaskan hanya orang Islam yang boleh dibicarakan dan dihukum di Mahkamah Syariah.

4. Akta 355 adalah pintu belakang ke arah melaksanakan Hudud.

Jawapan:

Akta 355 tiada perkaitan dengan pelaksanaan hukum Hudud. Pelaksanaan Hudud hanya berkait rapat dengan pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan. Contohnya bagi melaksanakan Hudud di Malaysia, sekurang-kurangnya tiga pindaan kepada beberapa bahagian dalam Perlembagaan perlu dilakukan dan bukan dengan meminda Akta 355 yang terhad kepada bidang kuasa Mahkamah Syariah yang merujuk kepada kuasa-kuasa yang disenaraikan dalam Butiran 1 Senarai Negeri Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan

5. Apakah Perlembagaan boleh dipinda?

Jawapan:

Boleh dengan syarat undi majoriti iaitu 2/3 Ahli-Ahli Parlimen Dewan Rakyat bersamaan 148 daripada 222 orang Ahli Parlimen bersetuju menyokong satu-satu pindaan. Realiti politik hari ini kalau digabungkan semua Ahli-Ahli Parlimen beragama Islam dari UMNO, PAS, PKR, PAN, PBB dan DAP hanya berjumlah 135 orang; tidak memenuhi bilangan majoriti untuk meminda Perlembagaan. Bermakna Ahli-Ahli Parlimen Bukan Islam juga mempunyai hak dan kuasa bagi membolehkan hukuman Hudud dilaksanakan.

6. Apakah bahagian-bahagian penting dalam Perlembagaan Persekutuan yang perlu dipinda untuk laksana Hudud di Malaysia?

Jawapan:

Sekurang-kurangnya 3 bahagian Perlembagaan Persekutuan yang perlu dipinda:

(i). Senarai II Jadual Kesembilan untuk memasukkan tambahan bidang kuasa Jenayah ke dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah seperti yang terkandung dalam Butiran 1. Sebagai contoh undang-undang jenayah seperti mencuri, merompak, merogol, bunuh, dan menyebabkan kecederaan (kesalahan yang wujud dalam Penal Code) terletak di bawah kuasa persekutuan dan dalam bidang kuasa Mahkamah Sivil dan polis, penjara juga terletak dibawah Persekutuan.

(ii). Selain daripada pindaan pada Butiran 1, kebenaran Parlimen di bawah Perkara 76A juga perlu diperolehi bagi membolehkan negeri menggubal dan melaksanakan undang-undang Jenayah yang termaktub dalam senarai kuasa Persekutuan.

(iii). Perkara 8 juga perlu dipinda supaya tidak timbul isu pendiskriminasian dan ketidakadilan dan kesamarataan hak warga Malaysia yang dibezakan peruntukan undang-undang kerana berbeza agama. Dengan kata lain bagi membolehkan ada dua set undang-undang jenayah kepada orang Islam dan Bukan Islam.

7. Pindaan RUU 355 ini membolehkan undang-undang berbaur Hudud diperkenalkan.

Jawapan:

Hudud melibatkan hukuman yang menyentuh 6 jenis kesalahan; 4 bersifat individu atau dosa peribadi iaitu Zina, Menuduh Zina (Qazaf), Minum Arak dan Murtad, manakala 2 lagi melibatkan kesalahan jenayah awam seperti Mencuri dan Merompak. Sekarang inipun 4 jenis kesalahan ini yang melibatkan dosa peribadi (Zina, Qazaf, Minum Arak dan Murtad) sudag ada peruntukan undang-undang di bawah kuasa negeri-negeri. Akta 355 tidak melibatkan kesalahan jenayah awam seperti mencuri dan merompak yang merupakan bidang kuasa Persekutuan. Jadi pindaan RUU hanya melibatkan peruntukan kesalahan-kesalahan sedia ada dalam enakmen jenayah negeri-negeri.

8. Ketidakadilan akan berlaku jika terjadi kejadian rogol yang melibatkan orang Islam dan Bukan Islam. Orang Islam dihukum di Mahkamah Syariah manakala bukan Islam di Mahkamah Sivil.

Jawapan:

Rogol bukan merupakan kesalahan jenayah di bawah bidang kuasa Negeri kerana ia terletak di bawah kuasa Persekutuan khususnya undang-undang Penal Code atau Akta Kanun Jenayah Persekutuan.

9. Perlaksanaan Hudud akan mewujudkan situasi rakyat berhadapan dengan dua set perundangan berkaitan jenayah yang bertentangan Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan.

Jawapan:

Soalan ini tidak relevan kerana pindaan RUU Akta 355 tiada kaitan dengan Hudud mahupun hukuman jenayah di bawah Bidang Kuasa Persekutuan. Jadi tiada isu pertentangan dengan mana-mana Bahagian dalam Perlembagaan Persekutuan.

10. Kenapa bukan Pihak Kerajaan yang membentangkan RUU untuk meminda Akta 355?

Jawapan:

Kerajaan terikat dengan proses dan tertib apabila melibatkan pemerkasaan Mahkamah Syariah. Keutamaan ketika ini adalah untuk menaikkan taraf Mahkamah Syariah daripada 3 peringkat kepada 5 peringkat sebagaimana Mahkamah Sivil. Untuk itu, Menteri perlu mengadap semua Sultan-Sultan atau Raja Melayu untuk mendapat perkenan kerana kuasa agama terletak dibawah kuasa Raja-Raja Melayu. Setakat ini ada di kalangan Negeri yang belum bersetuju. Jika semua bersetuju barulah boleh dibentangkan di peringkat Majlis Raja-Raja Melayu sebelum dibawa ke Parlimen.

Dengan kata lain, walaupun Akta 355 adalah undang-undang Pesekutuan, namun ia adalah berkait secara langsung dengan bidangkuasa Mahkamah Syariah yang terletak di bawah Kuasa Sultan/ Raja-Raja. Terdapat banyak tertib langkah yang perlu dilalui oleh Menteri termasuk meyakinkan Jemaah Menteri yang terdiri dari Parti-parti bukan Islam. Justeru bagi mengelakkan kesukaran yg mungkin boleh menjejaskan perjalanan proses pindaan Akta 355 itu, adalah lebih mudah prosesnya jika ia dimulakan sebagai Usul Persendirian. Jika Dewan Rakyat meluluskannya untuk dibahaskan ia adalah kemahuan majoriti Rakyat dan bukannya kemahuan Kerajaan semata-mata. Kemahuan ini tidak sekali-kali menyentuh kuasa Raja-Raja kerana apa pun tahap maksimum hukuman yang diluluskan, pindaan muktamad masih perlu dilakukan di peringkat DUN.

Dalam konteks tertib yang sama berkaitan peningkatan Kuasa Hukuman Mahkamah Syariah yang hendak diperkasakan, Kerajaan terikat dengan prosedur serupa. Walau bagaimanapun Parti PAS dalam konteks ini tidak terikat dengan prosedur ini dan mereka bersungguh-sungguh mahu dipercepatkan RUU ini dibentangkan.

DR ASYRAF WAJDI DUSUKI
Common ground

If anything, those campaigning against Ahok and for RUU 355 need to learn something from Malaysia's official effort to save the Rohingya from genocide at the hands of Myanmar army.

The waving of the Surah Maidah and God's law could appeal to the majority of Muslims but not all and may not be enough to gather votes.

Some Muslims in Jakarta maybe more concerned with their livelihood than voting Muslim candidates for merely being Muslims.

Muslims in East Malaysia are aware that they are not the majority and live among family and community members who are not Muslims.

Islamic interest and idealism are not priorities and may not concur with their political survival and the peace and harmony of the community.


Islamic political activist has to widen their horizon and be aware that there are many ways to skin a cat.

The cause to save the Rohingya from genocide may appeal to OIC members under the pretext of ummah unity.

However, the approach may differ from one country to another. Even Bangla Desh, the Muslims country neighbouring Rakhine state has reservation to cooperate with humanitarian effort.

From the Wisma Putra statement (read Rocky Bru here) after Dato Anifah Aman's meeting in Brussels, the premise to gain European Union support is human rights.

It would be the same premise that would appeal to ASEAN, in which Buddhist majority countries such Thailand, Cambodia, Laos, Vietnam and Singapore make up for quite few countries.

The common appeal of human rights could also secure the support of Australia, New Zealand, and United States to finally end the atrocities and achieve the Muslim cause.

The universal values for religious freedom, and human rights adhered by the west have turned around Islamophobia to create greater awareness and respect for Islam and Muslims.

Muslims need be smarter, wiser and more sensitive in their pursuit for their rights to practise their religion or their political cause.  

No comments:

My Say