Wednesday, March 25, 2009

2 + 1 untuk Naib Presiden

Semalam dalam berjalan-jalan di PWTC selepas kesesakkan pom-pom boy dan boy penyokong-penyokong Pemuda dan Puteri, terjumpa seorang YB dari Johor. Selepas berdiri bersalam-salaman dengan kenalan yang lalu lalang, kami duduk bersembang.

Tiada apa serius sangat yang dibincangkan kerana perbualan kami agak santai sedikit. Saya bertanya apa kombinasi YB untuk jawatan Naib Presiden. YB tidak memberitahu pilihannya tetapi menceritakan mengenai pertemuannya dengan Dato Seri Najib.

Dia mengemukakan 3 nama untuk test the water. Bila ditanya Najib rasional pilihan, YB menerangkan pilihan itu berdasarkan mahu kemukakan orang-orang muda. Najib membalas seimbas lalu, "Mungkin baik 2 + 1."

Maksud Najib disini adalah dua muka baru dan satu muka lama. Jika diamati ucapannya semalam, dia meminta UMNO kembali kepada perjuangan asal. Ini tentu mengukuhkan semangat nasionalisma Melayu yang kini kendur dalam UMNO.

Orang lama ini pasti seseorang yang kuat ilmunya dan hebat berhujah untuk meniupkan kembali semangat nasionalisma Melayu dalam jiwa anak muda khususnya. Dia boleh memberi penerangan baik dalam menentang pemelacuran asas ketuanan melayu oleh ahli-ahli politik melayu yang cuai dengan hak dan kepentingan bangsa dan cauvanis kaum lain.

Dari orang lama yang berjaya mendapat tempat dalam pencalunan, pilihan adalah antara Tan Sri Isa Samad, Tan Sri Rahim Tamby Chik, Dato Seri Utama Rais Yatim dan Dato Syed Hamid.

Dari analisa saya, Isa Samad telah dianiayakan, tetapi dia terang-terang mengaku dengan kata-kata tuntut di padang mahsyar bagi mereka yang ambil tapi tak undi. Saya menolak mereka yang sudah tercemar.

Begitu juga dengan Tan Sri Rahim Tamby Chik. Namun begitu, pengamatan saya mengenai Rahim membuat kesimpulan bahawa dia adalah a changed man dan telah melalui proses pembetulan diri. Saya amat hargai usaha beliau dengan Gabem. Cuma kali ini, imej dan persepsi mengenai parti perlu mendahului keutamaan yang lain.

Tinggallah dua orang antara Dato Syed Hamid dan Dato Rais Yatim dan pilihan saya adalah Rais.


Syed Hamid telah melakukan banyak kesilapan dari pasir Johor, jambatan bengkok, pulau Batu Putih, mengendalian ISA, dan terbaru penggantungan tiga bulan Harakah dan Suara Keadilan. Dia tidak mendapat sokongan ahli-ahli Bahagiannya sendiri dan telah memurkai pihak istana Johor.

Siapa pula antara dua muda yang perlu dikehadapankan? Kalau ikut cakap-cakap orang, Dato Ahmad Zahid Hamidi adalah yang popular sekali. Bagi saya, Zahid adalah orang yang paling tidak layak.


Dari buah fikirannya dalam temuramah TV dan akhbar, dia menghadapai sindrom penafian mengenai masaalah parti. Dia menganggap persepsi buruk UMNO adalah hanya persepsi dan menyalahkan pembangkang. Macam mana nak selesaikan masalaah parti?

Persekongkolan Zahid dengan Anwar masih tidak dapat saya maafkan dan saya percaya dia masih mengekalkan talian dengan Anwar melalui Johari Abdul dan Saifuddin Nasution.

Zahid punya terlalu banyak skandal seperti pecah amanah dalam hal saham Kretam Yayasan Gerakbakti, kes jenayah di mahakmah kerana memukul seorang anak muda beramai-ramai, ada desas desus tak kena disebalik pembangunan tanah-tanah wakaf dan baitul mal, dan lain-lain yang dikatakan akan muncul.

Tinggallah Hishamuddin, Khaled Nordin dan Shapie Apdal.

Nampak gayanya perwakilan mahu berikan satu tempat untuk pemimpin Sabah dan Shapie mungkin sekali menangguk manafaatnya.

Antara Hishamuddin dan Khaled Nordin, saya terang-terang tolak Khaled Nordin kerana dia adalah antara cai Musa Hitam. Berbanding dengan Musa dan Shahrir yang agak susah untuk didengari cerita-cerita rasuah dan salahguna kuasa, Khaled Nordin banyak sekali. Cari-cari di blog saya dan rakan blog Bigdogdotcom.

Temuramah Khaled terbaru di NST terlahir kata-kata dia sudah longgar semangat nasionalisma Melayunya seperti Musang Hitam pembelot bangsa.

Hishamuddin mungkin menghadapai masaalah dengan persepsi pengecut, lambat, dan lembab kerana meminta maaf dalam isu keris dan cara menangani isu PPSMI. Dia pun dilihat seolah-olah sudah longgar genggaman dalam Pemuda UMNO.

Pasti ramai terlupa bahawa jasanya yang terbesar adalah dalam menstabilasikan Pemuda UMNO akibat permainan politik buruk Zahid Hamidi.

Masaalah Pemuda UMNO sekarang pun tidak boleh disalahkan kepada Hisham seorang kerana ia lebih disebabkan dengan campur tangan Pak Lah dalam Pemuda yang menyuruh diambil Khairy dan talibarut pemusnahnya. Pemuda UMNO dimusnahkan oleh kebodohan dan sifat penting diri Pak Lah untuk menantunya melebihi kepentingan parti.

Sebagai menyimpulkan pilihan saya, ianya Hishamuddin, Shapie dan Rais Yatim. Ia bukan terbaik dan pasukan dream team tetapi ianya pilhan dari yang ada.

Entah apa pula perkiraan perwakilan. Harapnya bukan sebab masyuk!

8 comments:

Anonymous said...

Mudah-mudahan dikabulkan Allah. Amin.

Anonymous said...

Kita menang HOOOORAAAAYYYYYYYYY

Anonymous said...

hisyam tak layak, kalau berani betul kena tegas bukan lembik ikut ckp dolah dan menantu.lawan tetap lawan. ashik harapkan kekuatan "onn" shj, tak terserlah langsung, baik kak pidah lagi.......

Anonymous said...

KJ 2 : Mukhriz 0

he he

Anonymous said...

Salam Tuan

Tragedi akan menimpa kita umat Melayu bila keputusan Ketua Pemuda jadi habuan KJ. You mark my word that the 3 impending by election, BN would be nailed down...and perhaps an acid test for najib. Should he picks this rascal to be in his cabinet...then the legacy of Bodohwi would continue. It's definite.

ipv6 said...

So what about k-Jay? perhaps boleh appoint jaga Hal Ehwal Undang-Undang so that the backlog will disappear over night!! ;p

oh btw, for those who pressurise the outgoing lame duck in PWTC those day must be regretted..for giving him time to prepared his own and their entourage much needed "exit plan". Now look at the results,their plan dah almost materialise, minus the bloke Ali ketam speak no english..

If those guys cut him off at the infamous PWTC meeting dulu, this things is not happening!
eat dirt!

straycat's strut said...

Voice, the verdict is out and its wang over bangsa.

For most of us its so disgusting. We sent a strong message last time and we sincerely wanted them to change. I don't think they have any idea still of how much liability KJ is to UMNO.

Najib does not have a choice. Its either KJ or UMNO. If he endorses KJ, its not just Mukriz's or KT's supporters who would turn away from UMNO but a large number of Malaysians. For most of us, its nothing personal but we could not stomach corruption and money politic anymore and that is what KJ represents. He was found guilty for God's sake!

Voice, you still have a fight to fight...

...and I still cannot believe that they chose wang over bangsa.

Anonymous said...

Salam A Voice,

The delegates were "bought" to choose a recipe of disaster.

My Say