Friday, March 06, 2009

Mendedah pendedahan akhbar Liberation


Arnaud Dubus dan Edourd Rothchild

Si Gay Juga Dicari Anwar

Oleh Teh Tarik Satu!
Malaysia-Instinct.com Mac 6hb, 2009

Membaca tulisan Arnaud Dubus wartawan akhbar Liberation yang berpusat di Peranchis mengenai cara Altantuya dibunuh dan kaitannya dengan Datuk Seri Najib Tun Razak membuatkan kawan terfikir untuk mengetahui dengan lebih lanjut siapa si penulis tersebut.

Bukan apa, sebagai orang yang telah lama bergelumang dalam dunia kewartawanan dan pernah menjalani latihan kewartawanan di beberapa negara Eropah termasuk Peranchis membuatkan kawan berpendapat tentu wartawan ini agak istimewa sehingga dicari oleh pihak yang berkepentingan di Malaysia.

Lebih menarik, wartawan tersebut dalam rencananya turut menyebut beliau telah ke Kuala Lumpur dan Ulan Bator untuk menyiapkan rencananya dan ia tentu melibatkan kos yang besar.

Timbul juga persoalan, siapa yang dijumpainya di Kuala Lumpur? Anwar Ibrahim? Khairy Jamaluddin? Karpal Singh atau Saiful Bahri Azlan. Kawan tidak ada jawapan untuk ini tetapi dalam kotak fikiran kawan tentu ada individu berpengaruh yang turut dijumpainya.

Ini feel biasa wartawan senior yang selalu terbang ke luar negara.

Siapa pula yang menajanya? Adakah ia ditanggung oleh akhbar Liberation atau orang lain? Kawan tak rasa akhbar Liberation menanggung semua perbelanjaan semata-mata untuk membuat rencana yang boleh dibuat dengan mencantumkan beberapa artikel karut yang dibuat oleh Raja Petra Kamaruddin sebelum ini. (Baca sini, sini dan sini)

Bersangkutan daripada pencarian kawan juga menyebabkan kawan mengingati kembali kisah sebelum tersiarnya tulisan yang dipaparkan menerusi akhbar dalam bahasa Peranchis tersebut.

Beberapa hari lalu, kawan diberitahu oleh seseorang bahawa berita ini akan keluar. Sumber kawan adalah orang yang biasa melakukan tugas penyiasatan dan penjejakan tetapi kawan yakin dia bukan perisik. Kawan baru sekali berjumpa dengannya.

Disebabkan itu, kawan tidak menganggap ia sebagai maklumat yang sahih atau bertaraf A1 dan hanya mendengarnya sebagai maklumat yang perlu disaring walaupun dia ada menyebut nama Liberation dan Dubus.

Sekarang kawan ada sebab untuk mempercayai cerita sahabat baru ini. Dan kawan ingin berkongsi dengan yang lain tentang apa lagi yang diperkatakannya.

Menurut sahabat itu lagi, berita tersebut memang dirancang dengan teliti. Penggerak di belakang tabir ialah John Soh Chee Wen dan beberapa rencana lain juga telah dirancang bertujuan untuk menggemparkan rakyat negara ini menjelang Najib mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri.

Tulisan-tulisan tersebut akan dimuatkan dalam beberapa akhbar lain dan kemudiannya akan memenuhi portal berita dan blog yang lazimnya pro pembangkang. Nama Malaysiakini turut disebut. Ia akan digerakkan dengan aktif dalam tempoh sehari dua ini dan nampaknya ia telah bermula.

Katanya lagi, gerakan yang sama akan turut dibuat di Filipina, Thailand dan Indonesia bertujuan untuk menghancurkan imej Najib.

Adakah pendekatan ini akan berjaya? Kita tunggu dan lihat kerana kawan masih menerima beberapa maklumat baru yang dalam proses pengesahan termasuk penglibatan individu lain dalam menyebarkan maklumat kepada pihak asing walaupun maklumat tersebut hampir semuanya telah basi.

Pencarian kawan juga menemui sesuatu yang menarik tentang siapa Dubus yang sebenarnya. Facebook miliknya mudah dicapai dan banyak maklumat boleh ditemui di situ.

Dan kisah gelapnya pula menyebut bahawa lelaki 'cute' ini adalah seorang biseksual dan gemar meniduri gadis-gadis manja. Dubus juga adalah seorang yang gemar melepak di kelab-kelab gay di kota Bangkok dan mudah tertarik dengan jejaka tampan.

Kawan tak tahulah kalau di kota Bangkok beliau ada berjumpa dengan Anwar atau tidak. Sebab Anwar pernah ke Bangkok dan dengar ceritanya ketika ke sana tahun lalu pemimpin tersebut turut membawa Saiful Bukhari Azlan.

Kawan yakin Dubus dan Anwar ada kaitan sebab anwaribrahimblog.com adalah yang paling awal memaparkan tulisan Dubus ini bukannya Rockybru, Zorro atau The Malaysia Insider.

Satu lagi penemuan kawan yang menarik ialah tentang siapa pemilik akhbar Liberation ini. Didapati Edouard Rothschild adalah pemegang saham terbesar dalam akhbar yang berhaluan kiri ini.

Beliau juga adalah peneraju Rothschild & Cie Bank yang ditubuhkan pada tahun 1987. Adalah dipercayai beliau pernah berhubung dan bekerjasama rapat dengan Anwar menerusi Bank Dunia dan IMF di samping Foundation For The Future di mana Anwar adalah pengerusinya.

Memang hebat gerakan yang dirancang. Cuma kawan lebih berminat untuk mengetahui siapa pula yang akan diperkudakan untuk menjayakan agenda menumbangkan Najib.

14 comments:

bisu said...

Birds of a feather, flock together...

Ater, anwar dan dubus ni sehati sejiwa gamaknya.... hehehe

Tam Dalyell said...

Permainan "cloak & dagger" untuk memfitnah. Semuga pendedahan sebigini membatalkan sengatnya.

PARPUKARI said...

Bro. Thanks for this article. I will post it in my blog. Cilaka punya MurahGuru Kunyit! Tak habis2 wayang tamil dia

Anonymous said...

Pendedahan pertama dibuat oleh Susan Loone diblognya, kemudian Malaysiatoday dan lepas tu baru blog anwar. Harap maklum.

PAPA GOMO said...

SALAM BRO...
MEMANG BEST MAKLUMAT NI.
HUA..HUA...
SEKALI PINTAS TENGOK MUKA WARTAWAN NI DAH TAHU SAH SEORANG GAY...
INI GAY JAMBAN....

ANWAR SEMAKIN KEPANASAN..

BIARKAN ANWAR PANAS....

EQUILIBRIUM said...

muahahahaha suruh le media haprak amno lawan. utusan meloya kan hebat dlm mereka2 cerita.

patutnya tv3suku mendedahkan siapa arnaud dubus ni muahahaha pasti rakyat malaysia akan melopong kusyuk mendengar cerita tv3suku

kalau tulis dlm blog je tak berapa syiok muahahahaha

Anonymous said...

Apapun Najib mesti ditumbangkan, najib mesti dijatuhkan! Aku tidak mahu seorang penipu, perompak, penyamun menjadi pemimpin aku. Sekurang-kurangnya Anwar telah diuji kepahlawanannya; dipenjara, dipukul , didera tetapi beliau masih tetap dengan agenda memperjuangkan kebenaran dan keadian! Najib? Apa yang beliau buktikan? Tiada apa...laporan terhadap Najib sentiasa dipatahkan dan tidak pernah sampai ke mahkamah..

Cucu Tok Selampit said...

Terima kasih Tuan di atas artikel yang menarik. Kawan juga terasa ada sesuatu yang tidak kenan dengan arkitel ini memandangkan artikel ini dendan cepat diterjemah oleh blog Anwar Ibrahim pada hari yang sama (5hb March) berita itu disiarkan di dalam akhbar the Liberation.

dd said...

aku dah baca artikel pasal hal ni dalam blog Anwar,jadi apa yang aku nak buat sekarang adalah tunggu dan lihat apakah kesudahan berita Dubus ni nanti.Nampaknya panorama Malaysia yang tercinta ini semakin menarik.

Anonymous said...

Saya setuju dengan anon 8:01 am.

Saya tidak mahu seorang penipu, perompak, penyamun menjadi pemimpin.

Cuma orangnya itu adalah seekor bernama Brader Anwar Bin Ibrahim.

Perlu ditambah B.A.B.I. ni adalah pembelot bangsa yang mana "demi kuasa halalkan kuasa dan jual perjuangan."

Kalau dia mati, tapak kuburnya elok letak dalam kandang senamanya.

Unknown said...

Bro, info yang menarik. Sememangnya agenda utama adalah untuk memporak perandakan Malaysia dan bukan untuk membuktikan sesuaru yang sahih.

Anonymous said...

I read both the english and the french version. I have a feeling that the english version was the original. It's nothing revealing, more of a recollection of the alleged events in a sensationalised writing, no new proof is given to everything that was alleged except for the 'caution statement' and that's for the relevant authority to answer and should be something for the court to consider during the trial (too late now I suppose?) or for you to argue here if true or not (authencity, circumstantial etc)....

Anyway, what's disappointing here is how you try to respond to the article. Absolutely nothing tangible especially the links you provided. These links have twice more crap that the french article!
I think you are doing more damage than good if defense is your objective, what the heck?
What's pertinent here for example is the article suggested a link through a 'photo' (again, nothing new) which has never been revealed. So it remains an allegation, no proof....

Jimbo

Anonymous said...

"Satu lagi penemuan kawan yang menarik ialah tentang siapa pemilik akhbar Liberation ini. Didapati Edouard Rothschild adalah pemegang saham terbesar dalam akhbar yang berhaluan kiri ini.

Beliau juga adalah peneraju Rothschild & Cie Bank yang ditubuhkan pada tahun 1987. Adalah dipercayai beliau pernah berhubung dan bekerjasama rapat dengan Anwar menerusi Bank Dunia dan IMF di samping Foundation For The Future di mana Anwar adalah pengerusinya."

"Adalah dipercayai" ???Prove it lah, don't insinuate. This whole article is just character assassination without prove. The message is not touched upon at all.

You and the barking magpie have the same posting as well?

Sifu Lan said...

Kah kah kah! Cerita macam orang lain tak tau nak pakai Google! Cerita macam orang lain tak pandai bahasa omputih! Pendedahan konon! Woit, google sendiri baru dapat tau siapa dia Mat Dubus nih. Kah kah kah! Kecik-kecik tak nak belajar. Besar masuk UMNO! Kah kah kah!

My Say