Tuesday, June 22, 2010

Wee demand Musa, Board and top management resignation in Parliament

Independent MP, Wee Choo Keong raised the issue of Sime Darby colossul financial loss in Parliament yesterday in his speech.

He expressed surprise at Tun Musa Hitam's claim of ignorance on the losses incurring since 2007 of their two projects in Qatar. The Board of Directors (BOD) seemed to be only aware of the losses when it reached nearly RM2 billion.

These clearly shows the Chairman and the BOD are either negligent or incompetent to carry out their role as the ultimate decision maker and to monitor the ongoing and performance of the Company and Management.

Also, Wee enlisted the names of the top management that should be facing the same suspension as Dato Zubir Mursyid.

Wee demanded to know whether the ROC, Bursa and SC had undertaken investigation into this affair. He demanded the resignation of Musa and the whole Board members.

In addition, Wee also expressed reservation with the selection of Felda CEO, Dato Mohd Bakke Salleh as new CEO of Sime Darby due to his losses incurred by Felda Global Venture.

Snippet of Wee's speech in Parliament yesterday below:

Datuk Yang Di Pertua

Skandal Sime Darby

Izinkan saya menyentuh tentang Sime Darby Berhad dan kerugiannya yang kini mencecah 2 billion ringgit.

Kerugian syarikat ini dalam dua projek di Qatar telah bermula pada tahun 2007, tetapi dalam kenyataan-kenyataan akhbar yang di buat oleh pihak syarikat sehingga ke tahun 2009, ianya di nafikan.

Ini bermakna Sime Darby bukan saja membohongi pemegang-pemegang sahamnya, malah ianya telah menipu Suruhanjaya Syarikat Malaysia, Bursa Malaysia dan Suruhanjaya Sekuriti.

Di sini saya ingin bertanya YB Menteri Kewangan apakah tindakan telah diambil oleh Bursa Malaysia dan Suruhanjaya Sekuriti untuk menyiasat skandal Sime Darby.

Saya juga hairan bagaimana Pengerusi Sime Darby Tun Musa Hitam boleh membuat kenyataan bahawa Lembaga Pengarah nya tidak tahu menahu tentang kerugian yang dialami. Ini amat memalukan kerana Sime Darby adalah syarikat perladangan yang terbesar di dunia. Sepatutnya Sime Darby menjadi contoh kepada syarikat lain dalam tadbir urus atau Corporate Governance (dengan izin).

Ini bermakna Sime Darby Berhad mempunyai Lembaga Pengarah yang MATI PUCUK atau IMPOTENT (dengan izin). Ataupun Lembaga Pengarahnya masih tidur bersama dengan pentadbiran Tingkat 4.

Lembaga Pengarahnya hanya sedar tentang perkara tersebut apabila kerugian Sime Darby sudah mencecah hampir 2 billion ringgit, termasuk dalam projek Bakun. Ini amat memalukan bukan saja di Malaysia, malah di seluruh dunia, sebab Sime Darby mempunyai operasi di 20 negara.

Mengapa Sime Darby hanya mengambil tindakan terhadap Ketua Eksekutif Kumpulannya Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid. Bagaimana pula dengan pegawai-pegawai pengurusan kanan yang lain yang turut terlibat dalam membuat keputusan tersebut?

Saya senaraikan nama-nama pegawai tertinggi yang sepatutnya juga menerima tindakan yang sama seperti Datuk Seri Zubir:
1. Datuk Sekhar Krishnan – Pegawai Kewangan Kumpulan Sime Darby semasa Sime Darby membuat keputusan untuk memulakan projek di Qatar;

2. Hisham Hamdan – Bekas Ketua Strategi dan Bisnes. Dia bertanggunjawab memastikan bahawa setiap projek adalah “viable” (dengan izin) sebelum membuat pelaburan.

3. Tong Poh Keow, yang dilantik Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan pada Jun 24, 2008. Sebagai Ketua Pegawai kewangan, dia tidak membuat peruntukan atau “provisions” (dengan izin) untuk kerugian yang bakal dialami.

4. Nik Muhammad Hanafi Nik Abdullah yang pada masa itu merupakan Ketua Audit Dalaman Sime Darby. Dia telah gagal menegur Jabatan Akaun dan Kewangan kerana tidak membuat peruntukan atau “provision” untuk kerugian tersebut.

5. Foo Marn Hin – yang memegang jawatan Ketua Pengurusan Risiko apabila Sime Darby membuat keputusan untuk melabur di Qatar.

6. Abdul Rahim Ismail, yang pada masa itu memegang jawatan Ketua Pegawai Kewangan Division Tenaga dan Utiliti.
Kerugian yang dialami Sime Darby bukannya disebabkan oleh seorang individu. Ianya memerlukan peranan setiap individu yang saya sebutkan tadi.

Kerugian itu juga disebabkan oleh kegagalan Lembaga Pengarah memantau aktiviti syarikat.

Kerugian itu juga disebabkan oleh kegagalan Lembaga Pengarah memantau aktiviti syarikat. Gejala ini boleh diibaratkan seperti “harapkan pagar pagar makan padi!”

Saya juga amat hairan atas alas an apakah Dato Bakke pengarah Felda dilantik sebagai CEO Sime Darby sedangkan beliau pun ada terlibat dengan kerugian lebih kurang RM300 juta dalam pelaburan Felda in America Syarikat dan Suadi. Saya berharap Menteri Kewangan menyiasat perkara ini.

Dengan ini saya ingin mendesak Tun Musa Hitam dan keseluruhan Lembaga Pengarah Sime Darby meletakkan jawatan dengan serta merta.

His full speech is available on Rocky Bru 2 here.

Hoi Musa, tak tahu malukah? Resign lah!

3 comments:

Anonymous said...

Musa the Fox ... please resign !!

Madey the Dog..... Please get loss !!


MUK

Anonymous said...

Hisham Hamdan memang sudah lama patut berambus!

Anonymous said...

Voice,

Just wondering, whatever happened to Datok Radzif Yunus? We knew that he left IJN under not-so-nice circumtances after the doctors pressured the PM to surrender IJN to the doctors.

Now, as we know it, IJN is being run by committees as both the CEO & her deputy were always globe-trotting. Both by the way are Doctors. IJN will be bail-out very soon. IJN will be bankrupt in 6 months. MoF knows it & so does the PM. Jangan cakap tak tau pulak ok Najib!

If Sime Darby needs a turn-a-round professional, we would think Datok Radzif would be the most suitable person. He's more than capable & dont mince his words.

That is, if the Government and the PM is serious about Sime Darby.

My Say