Saturday, June 09, 2007

Arahan Kamal dan Risalah Norza Terbongkar Ilusi Pak Lah

Pak Lah semasa membuat kenyataan mengenai perkahwinannya. Semuga bahagia, Pak Lah (diambil dari AgendaDaily)

Hari ini sepatutnya hari bahagia buat Pak Lah. Dengan pernikahannya, sepatutnya termaaflah penafian "bohong sunat" untuk menutup segan, dan keanihan yang berlaku semasa dua sesi dengan wartawan.

Sepatutnya pembantu Perdana Menteri menggunakan perkahwinan ini untuk memperbaiki imej peribadi Perdana Menteri dengan diwar-warkan apa saja sudut yang mahu diperbaiki. Jika pandai dialih perhatian masyarakat kepada kehidupan barunya, ia boleh membina suasana “feel good” untuk kehidupan dan harapan baru untuk membina keyakinan sementara kepada masyarakat, cukup untuk PRU.

Kemungkinan Disebalik Larangan Kamal Khalid

Mengapakah tidak dilakukan? Mengapakah seperti diberitakan oleh dua blogger gergasi, Rocky dan Jeff Ooi, Ketua Unit Kommunikasi JPM, Kamal Khalid cuba menguasai pengeluaran berita oleh media massa utama mengenai sesuatu yang baik?




Baik kawan atau lawan dalam politik pasti mengucapkan kebahagiaan buat Pak Lah dan teman hidup barunya, Jeanne Abdullah. Mengapakah ada yang tak kena dengan tindak tanduk Kamal Khalid?

Ada yang mungkin mahu menyingkap kembali kepada peritiwa perkahwinan ini yang terbocor di portal Malaysia Today awal tahun ini. Semasa khabar angin ini terbocor, begitu banyak peristiwa-peristiwa kontroversi silap sendiri yang menggoyang personaliti dan reputasi Pak Lah. Dari periswiwa-peristiwa lucu lawatan Pak Lah ke Venezuela, ke peritiwa semasa percutian di Perth akhir tahun lepas. Masa itu timbul kontroversi kapal layar mewah “Cobra King”, mangsa banjir Johor tidak dilawati para pemimpin, pembukaan kedai nasi kandar Perth, pembelian kapal terbang mewah, dan rumah Perth. Belum habis kontroversi utama dalam perkara-perkara polisi dan tersebar gambar-gambar kekerapan Pak Lah tidor di majlis-majlis dan memegang bahu Michelle Yeoh. Betul semua betul, Zam dan Shaziman ditugas mencaci dan mengata blogger.

Mungkin atas permintaan Pak Lah sendiri, ia tidak mahu majlis pernikahan bagi dua pengantin yang sudah berumor dibesar-besarkan. Maklumlah Pak Lah tidak mahu teralih pandang dari fokusnya untuk memastikan kejayaan Rancangan Malaysia Ke 9. Ahli politik tetap ahli politik, tidak ada aspek kehidupan dan masa terjaganya yang tidak mahu di politikkan.

Mungkin tindak tanduk Kamal Khalid itu boleh difahami dengan persoalan-persoalan.

Kamal Khalid, Ketua Unit Komunikasi atau "Thought Police"
(Diambil dari laman web JPM)


Bukankah dengan mengawal liputan pernikahan ini, ia akan mengurangkan pendedahan mengenai latarbelakang bakal isteri Pak Lah, Jeanne Abdullah? Bukahkah ini mengurangkan perhatian kepada ahli-ahli keluarga Mahmud Ambak, khususnya bekas suami Jeanne, Osman? Apa peristiwa mungkin berlaku disebalik berita suratkhabar Straits Times, Singapura bahawa Jeanne dan Osman berpisah belum bercerai selama 15 tahun? Mungkin akan ditanya siapa dalam bekas keluarga mertuanya, Jeanne masih rapat? Noni ke? Kalau mahu di singkap kembali, ingat lagikah pertalian Noni dengan skandal Program Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menukar minyak kepada makanan (“Oil for Food”) bagi mangsa perang Iraq?

Anihnya, kenapa KJ perlu membuat kenyataan pada akhbar berkenaan perkahwinan bapak mertunya? Kenapa kenyataan akhbar Khairy dibuat dengan membaca dan bukan caranya biasa yang akan keluar spontan dan yakin dari diri sendiri? Sampai ke khabar pada penulis, KJ tidak senang ditahniahkan perkahwinan bapa mertuanya dan memberi amaran "I do not want to talk about it anymore". Gosip gosip ... apa pula gosip jika Pak Lah mendapat dua lagi menantu dari dua anak perempan Jeanne dan Osman?


Persoalan, persoalan, persoalan. Ia bagaikan gula menarik semut.

Betulkah Ilusi Kekuatan Politik Pak Lah?

Setelah setahun lebih sejak menahan kehadhiran Tun Dr Mahathir sebagai perwakilan ke Persidangan Agung UMNO, persepsi ramai adalah seolah-olah Pak Lah sudah dapat mengkonsolidasi kuasa dan pengaruhnya. Suara bangkangan dikalangan pemimpin dan broker-broker kuasa telah dapat disunting dan ketidak puasan hati ahli-ahli UMNO terutama berkenaan isu Singapura telah dapat dipenyitkan. Tiga pilihanraya kecil begitu enteng dimenangi? Tun pun nampak terbatas kesihatan hingga beliau tersebut semalam “The heart is willing but the flesh is unwilling to cooperate” dalam ucapan di Yayasan Kepimpinan Perdana. Bukankah ini menunjukkan Pak Lah sudah kuat dan tak boleh ditentang?

Dalam beberapa minggu lepas, kalau tak bulan lepas, UMNO telah mengadakan sambutan ulangtahun ke 61 penubuhannya. Padahal sambutan ke 60 sudah di adakan dengan hebat tahun lepas. Dalam politik, sambutan untuk satu-satu perkara mempunyai signifikan atau peranan politiknya. Kalau diamati tajuk berita suratkhabar yang meliputi sambutan, nampak agak cetek. Apalah setakat Pak Lah meminta ahli UMNO jangan meminta-minta bayaran dalam berkhidmat untuk parti? Adakah ianya hanya masaalah kelemahan komunikasi Pak Lah? Banding dengan Tun Dr Mahathir, lama sudah para wartawan merungut mengenai kelemahan Pak Lah menjana berita dan kata petikan yang mempunyai nilai berita.

Akhirnya tersebar khabar bahawa, seperti biasa, apa yang dilihat tidak sama dengan yang berlaku disebalik tabir. Disebalik tabir adalah usaha penerangan secara negatif. Hari itu hanyalah hari untuk “networking” bagi program yang telah dirancang dan akan dilakukan sekejap masa. Hari itu adalah untuk menyebarkan gezet cerita wayang yang akan ditayang. Secara kebetulan, gezet wayang itu terjatuh kepada tangan penulis dan iannya sebuah risalah berjodol “Meniti Kesinambungan Perjuangan: Mendefinasikan Pak Lah”.

Memang baik, usaha melakukan penerangan untuk menerangkan ketidak fahaman para ahli UMNO mengenai halatuju kepimpinan UMNO. Jika ia boleh diterangkan dengan baik, ia boleh menjawab kononya tomahan terhadap kepimpinan Pak Lah.

Risalah Bodoh Norza

Risalah itu kononnya ditulis oleh Dato Norza Zakaria. Tak perlulah penulis cerita lagi siapa dan politik Dato Norza. Perkara yang menjadi keanihan penulis adalah stail penulisannya yang membuat perbandingan selari dengan Tun Dr Mahathir. Bukankah ianya satu pembunuhan diri untuk menggunakan pendekatan itu?

Yang dapat penulis faham hanyalah ianya satu petunjuk bahawa pengaruh dan argumen Tun telah sampai ke akar umbi dan hanya cara kekerasan saja yang dapat membandungnya sementara. Tidak ada cara lain untuk meyakinkan ahli-ahli selain dengan mengkritik habis-habisan Tun. Bagaimana akan dilakukan?

Perkara menarik mengenai risalah ini adalah pengunaan terma-terma intelek dan rujukkan yang canggih tetapi stail penulisan yang bukan ketepatan bahasa intelek. Sebagai contoh, dalam membandingkan kepimpinan Tun dan Pak Lah. Mereka menggunakan terma “empiricism”, “positivism” dan “value-neutral”. Manakala, kepimpinan Pak Lah ini dikatakan kepimpinan “normative”, dan “value laden”. Tercampaklah nama tokoh seperti Foucoult, ditengah-tengah perbincangan yang kosong dengan pelan tindakan yang jelas dan tidak bersikap konsep. Entah, faham ke siempunya badan tulisan mengenai dirinya itu?

Adakah Dato Norza tidak sedar kepala-kepala dalam UMNO bukan gemar membaca risalah begitu panjang dan susah difahami? Aluran komunikasi yang terbaik untuk memberi penerangan kepada orang-orang UMNO adalah secara lisan dan persendirian. Kalau tepat bacaan penulis, kemungkinan besar sudah ada rancangan untuk membuat kepala-kepala UMNO ini faham dahulu diam-diam dan mentarbiyahkan kebawah secara besar-besaran. Mungkin juga, ada usaha mentarbiyah anak-anak muda di IPTA/IPTS yang lebih terdedah kepada maklumat Internet.

Penulis masih ada pertanyaan berkenaan risalah ini lagi. Dato Norza, adalah seorang akuntan bertauliah dan selalunya akauntan bersifat kering (dry) dan berlogik pemikiran yang agak mekanikal. Betulkah dia boleh berpolemik secara ilmiah atau setidaknya pseudo ilmiah?

Setakat siasatan awal, mungkin betul sangkaan penulis. Disebaliknya, ada orang lain dan penulis rasa boleh kenalpasti siapa disebaliknya. Mungkinkah ia seorang intelek? Atau pengkaji sosial? Atau seorang ahli politik? UMNO atau pembangkang? Tak lupa, blogger atau pengurus portal sosio-politik? Biarlah buat sementara kerana banyak lagi yang perlu penulis pastikan.

Antara yang penulis mahu pastikan adalah bagaimana kecaman terhadap Tun akan dilemparkan? Jika salah silap, ia boleh melantun balik (“backfire”) dikalangan akar umbi UMNO yang sudah bertambah sedar akan kehancuran yang Pak Lah bawa. Mungkinkah mereka meresapi saluran-saluran politik dan aktivis halaun kiri untuk melontarkan kecaman dapat megelakkannya? Atau mungkin tidak?

Satu perkara yang sudah mula terungkai adalah kepimpinan Pak Lah berada ditahap desperado. Produk “mediocre” telah diketahui kelemahannya dan taktik jenamaan dan bungkusan tidak dapat mengekalkan persepsi dan pasaran. Opsyen untuk mengekalkan ilusi jenama dan bungkusan sudah berkurangan. Kualiti produk masih ditahap lama kalau tidak bertambah teruk. Sepatutnya, sudah lama ditarik dari rak-rak pasaraya dan diganti produk lebih baik.

8 comments:

Rockybru said...

Great piece of journalism bro, or should I say bloggerism! There's always a story behind the story and this is a fine example.
I hope you don't mind my making a link at my blog.

tunku said...

hope you will continue to write like this great piece.pak lah is not mr clean we use to know him. i personally have met him several times when he was the foreign minister, he was down to earth guy, and i had respected him all the while till he became the prime minister. power can make someone from mr clean to mr dirty.
good job cwt.

politica said...

MR VOICE: So, you said the product - PAK LAH THE PM - needs re-branding or repackaging? This is serious. This is also an uphill battle. The best move, as you correctly said it, is to pull the product out of the rack AND COMPLETELY FROM THE MARKET. Why? Because the product might be defective and piosonous.

As far as the wedding is concerned, I heard people were saying that both of them already akad nikah in Perth? Was it true?

Then, there is one latest info saying that someone has benefitted around $50 million from the wedding. Again, is it true? If it is, now there is a 50-million-dollar-man up for grab by eligible ladies in KL!!!

And, for the first lady, is it true that someone has given her a wedding present - a handbang worth about $300,00-$400,000??? Mamamia!!!!

Anyway, Jeane is a good lady. Please take good care of her Mr. PM. And, we Malaysians hope, after this please no more sleeping on the job!!! SELAMAT PENGANTIN BARU.

A Voice said...

Tunku - I must say we share something in common ... we used to love the man. It changed when within 6 month (after he won the GE), he allowed Bumi Securities to be taken over by the ex Singapore Straits Times Kalimullah and the Hong Leong-Merrill Lynch linked Lim KIan Onn and David Lim. WHen my buddy and me met PL's ole close confidante to complain of this sales, it seems the man had lost trust of PL 3 months earlier. In his on words, "The man is no himself".

Politico - I forgot to mentioned in my article that it was the analogy of one veteran UMNO politician, which I strongly believe he would not want to be quoted for it is too strong a language. Thats for me the "penembak curi" to take the no fear mode in pursuit of truth.

If RPK's article on this wedding turnout to be completely true, then the Nori's surprise in his dad's bedroom could be completely true.

Wah! Bo tuck teng ah! RM50 million? RM300,000 handbag?

I do not know of all that, but I think Pak Lah has to quit and set his life and after life in order. He cannot handle power.

Kersani Pertiwi said...

Dear Voice,

An excellent article by any measure.

But my question is this: in spite of all the mediocrity that is well known throughout the land, why can nothing be done? Why do Malaysians continue to take it? Will a re-packaging of a mediocre product be necessary when the bad packaging is already accepted?

Which leads to my next genuine wonderment: Much as I want so desperately to believe that YDP's government is now desperate, is it really true? How can they be desperate when they are unassailable?

Anonymous said...

jangan busuk hati... tak baik... Allah marah...

tunku said...

hamba allah,
its better you counter back what a voice had said rather than just commenting jgn busuk hati.we are not busuk hati people here and we are not "kaki bodek" people too. we speak what is facts and we love our country more than we love your beloved pak lah.

Anonymous said...

Hmm, Norza is a certified accountant, which according to you, would in most cases be churning out ‘dry’ and mechanical thoughts. You questioned whether he had the capacity to engage in polemics in its most wanting form or in a pseudo mode. Perhaps, you are right about the existence of a ‘ghostwriter’ or a true ghost behind it. An intellectual? A social analyst? A politician? An UMNO stalwart or one of the opposition? Or an anononymous SOPO blogger?

What the heck! As far as we are concerned, most of the 4th floor boys are academic retards. Proper gounding in journalism? Zilch! Not to mention a well-rounded and tutored background in sociology and politics …far from it.

Perhaps, the PM’s security backoffice should have a review of the credibility, loyalty (not just for money and status, which automatically comes with the elevation to level 4) and most important a spanking clean background without a trace of criminal wrong doing or even moral indiscretion.

Perhaps, the selection from such doubtful ranks for the 4th floor appointment for the pool of “spinners” was deliberate. No, perhaps KJ (as the real spinmaster) felt that by appointing such non-brainy blokes it would be easier for him to get them to do whatever he fancies (as the real spinmaster).

Some whispers through the grapevine have been mongering some juicy information about at least one member of the 4th floor press detail bearing a black mark in the form of a criminal record years before he chanced to be spotted for appointment as press secretary. This bloke was said to be a recruit in one of the wings of the armed forces but was brought to court marshall or something.

Also, this character was picked up nonchalantly from the pool of some mediocre television background and, due course, changed morally over night to a conniving husband who ripped asunder his family to marry a new found mate from the ranks of the puteri wing if I’m not mistaken…leaving his poor wife high and dry. Such is the depth of morality at level 4, I suppose?

My Say