Thursday, April 16, 2009

Adakah Sivakumar Gila Babi akan panggil Mesyuarat DUN Perak?

Agak kasar saya memanggil Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, YB Sivakumar dengan gelaran gila babi.

Dari cara Sivakumar main sondol bertindak dan membuat keputusan, gelaran itu sangat layak untuknya. Dibawah Undang-undang Tubuh Negeri Perak, telah ditetapkan bahawa Speaker tidak ada kuasa pemutus.

Tindakannya untuk secara arbitrari menggantung Menteri Besar baru Dato Dr Zambery dan 8 ahli Exco kerajaan baru sewenang-wenang selama 18 bulan betul macam cara Babi Hutan main sondol menerjah. Hari ini, mahkamah telah putuskan tindakannya itu salah.

Menyedari kesalahannya itu, maka Speaker Gila Babi mahu lakukan pembetulan dengan memanggil "floor test" untuk mendapat pengesahan keputusan memecat. Itu yang dilakukan semasa mesyuarat di bawah pokok.

Masaalahnya mesyuarat bawah pokok itu tidak sah kerana antara lain ia tidak mendapat perisytiharan DYMM Sultan Perak. Macam mana nak disahkan, bila Tuanku tahu ini semua wayang kulit mereka untuk berpegang pada kuasa walaupun sudah merupakan minoriti.

Nampaknya keputusan mahkamah tidak menunjukkan kejayaan dan kemungkinan tidak akan berjaya. Sebelum keputusan ini, mahkamah telah jelaskan tindak tanduk Sultan Perak adalah menurut kuasanya.

Malah proses Sultan membuat keputusan melantik Nizar dan melantik Zambery adalah kaedah yang sama. Kalau mereka persoal perlantikkan Zambery, maka perlantikkan Nizar pun boleh dipersoal.

Masaalah kemelut politik negeri Perak bermula kerana Nizar yang pentadbir yang cakap main hentam dan semua keputusan perlu mendapat persetujuan Nger. Bila hilang kuasa, Nizar macam orang kena sawan dan Speaker DUN macam babi yang meroyan dalam filem arahan Anwar Ibrahim ini.

Hentikan wayang ini. Rakyat dah bosanlah.

Kerajaan Pakatan Rakyat masih tidak dapat menerima kenyataan bahawa untuk memerintah mereka perlu ada jumlah kerusi majoriti. Sekarang ini, mereka tidak ada majoriti. Kuasa pun sudah beralih dari satu pihak kepada pihak yang lain.


Sudah bukan lagi isu mengenai surat perlantikkan jawatan kedua ADUN PKR itu sah atau Sultan patut bubar.

Cakap-cakap kempen di Bukit Gantang bahawa ianya adalah referendum rakyat pun tidak tepat. Bukan isu itu saja yang dikempenkan, dan itu bukan satu konklusif.

Kuasa rakyat bukan untuk memilih kerajaan atau memilih Menteri Besar, tetapi sistem kita hanya khusus untuk satu undi rakyat untuk memilih perwakilan kawasan.

Mereka yang melompat keluar pun ada sebab dan ada peruntukkan undang-undang untuk tukar sokongan kepada pihak lain. Mungkin mereka telah ambilkira kepentingan rakyat setempat mereka dalam membuat keputusan.

Kalau rakyat tidak suka dan tidak setuju, menurut undang dan perlembagaan mereka boleh tunjukkan di pilihanraya negeri akan datang.

Sudahlah Nizar. Cukup-cukuplah.

Be a gentlemen and let it lay. When Pairin realised he lost support, he was gentlemen enough to resign and let the majority decide.

Sebelum Mei 13hb akan datang, Dewan Undangan Negeri Perak sudah patut bersidang kerana tidak boleh tertangguh melebihi enam bulan.

Speaker Sivakumar sepatutnya menjalankan tugas itu. Dia pun sepatutnya lakukan secara gentlemen untuk mengundur diri dan biar Dewan tentukan.

Masaalahnya puak Pakatan Rakyat ini tahu dan fahamkah undang-undang dan perlembagaan? Atau yang mereka hanya faham undang-undang jalanan macam penyokong Thaksin dan Abishek?

Thats the way the rule of the game, accept them and follow accordingly. No rhetorics please. Otherwise, find another state or country.

Menteri Besar Dr Zambery telah umumkan notis untuk mesyuarat akan dikeluarakan minggu depan. Restu Sultan pun telah diperolehi. Patut mesyuarat sajalah.

Tapi kemungkinan besar Sivakumar tidak akan memanggil mesyuarat. Dia mengharapkan Dewan Undangan Negeri terbubar secara otomatik untuk pilihanraya umum diadakan bagi seluruh Perak. Dan dia merasakan Speaker saja yang boleh panggil Mesyuarat.

Sudah 6 kali PRK sejak PRU12. PRK lagi.

Hari ini, diumumkan pengosongan kerusi DUN Penanti, Pulau Pinang hasil dari pengunduran YB Fairuz (PKR). Tidak habis kita berpolitik. Bila kita dapat semua menumpukan kepada memulihkan ekonomi?

Cuma tertanya, adakah Speaker yang pemikiran tahap Gila Babi boleh memanggil mesyuarat?

Tunggu saja kita pertunjukkan sarkas di DUN Perak dengan pertunjukkan utamanya dari Sivalumar Gila Babi. Aksinya, bak kata bekas YB PAS Ismail Kamus, babi gila pun tidak boleh buat.

21 comments:

Anonymous said...

Apa lu takut...bubar la dan buat election kat Perak...

Itu pun susah ka?

Kata Melayu dah sokong UMNO balik?

Ni la masa. Jangan merampas kuasa tapi penakut.

Itu batu dalam seluar ada ka?

Mir

Tok Pambu said...

Mula2 TDM dipaksa berundur, UMNO sudah berada dalam keadaan parah, digantikan dengan DSAAB yang kunun nya "Mr.Clean", Satu penggal sahaja, "Mr.Clean" memerintah UMNO hampir tumbang pada PRU12.

Riyuh rendah pencacai2 UMNO menyalak menghalau DSAAB supaya segera berundur juga. Kunun untuk selamatkan UMNO.DSAAB berundur dan DSNTR pula ditabalkan sebagai Presiden UMNO yang ke6.

Malangnya UMNO masih tidak berubah, rakyat masih meminggir kan BN/UMNO, 5 PRK diadakan, BN/UMNO cuma menang 1 kerusi sahaja - itu pun di kawasan perintah BN/UMNO yang paling mundur.

Hari ini keadaan BN/UMNO makin bertambah parah.

Tan Seri Muhyiddin Yassin TPM menyatakan bahawa BN/UMNO cuma ada masa DUA tahun sahaja untuk di pulihkan.Malang nya pencacai2 UMNO masih lagi TIDAK SEDAR dan masih tidak mahu mengaku bahawa BN/UMNO sudah NAZAK.

vinnan said...

Babi boleh di guna untuk maki orang bukan UMNO.

Kalau kita maki UMNO puki babi nanti naik gila pulak. Inilah 'Ketuanan UMNO'

Melayu Sejati said...

Tak kasar...kalau hangpa panggil dia gila babi?

Habis kalau sivakumar gila babi...Zambry dengan 6 orang lagi tu gila apa pula?

ZAMBRY DENGAN 6 ORANG LAGI TU..."BABI GILA". KERANA MENTERI BESAR YANG TIDAK DIRESTUI OLEH RAKYAT PERAK.

NAK TAHU SIAPA GILA BABI ATAU BABI GILA...BUBAR LA DEWAN NEGERI TU?

Anonymous said...

nope bro. people of perak never bosan for freedom and justice.

why not try for another GE in perak?

Mat Kepit said...

Salam,
Sebenarnya rakyat dengan UMNO chek oii... tapi makin bertambah sayang dengan Pakatan Rakyat. Hanya ahli2 UMNO je yang masih gila babi cintan cintun kat UMNO karat tu.

PAPA GOMO said...

SALAM BRO..
HUA..HUA..
INI SIVAKUMAR SUDAH BANYAK PUSING. TULAH..KALAUM DAH IKUT SANGAT KATA SI DAP NGAH NGEH NGOK!!!

JOM LAYAN...

APA PASAL YANG BERHORMAT PKR BERTINDIK DI KEMALUAN NYA???

http://gomo-no1.blogspot.com/2009/04/ratu-porn-pkr-di-puja-anwar-al-juburi.html

Anonymous said...

Aku teringin sangat nak tengok prestasi pentadbiran kewangan 4buah negeri yang depa perintah ni..

Tak sabar nak tengok pelaburan banyak mana yang telah berjaya dibawa masuk.

Minta tolong turunkan kat blog you ni. Biar sama2 kita meneliti dan komen.

Kalau belum siap audit, setakat prestasi 6bulan dan 9bulan pun memadai.

Selama ni asyik dengar mereka hentam orang ini clean, kotor, bodoh dan macam2.

Let the figures do the talking this time OK... Hoi, Kelantan.. dah lama memerintah, hutang dah jelas semua?

StudentTua

Anonymous said...

Oh ya...

Gaya Speaker ni terang2 keluaran estet. Aku lama juga kat estet.

Masa MatSalleh dulu, kalau lantik puak depa jadi Mandor, alamak.. lebih MatSalleh dari MatSalleh. Yang yellow banana pun sama.

Anak2 depa lagi teruk mengebat macam Princess Ann anak QueenE! Mungkin dari kecik dia duk berangan dia Price Charles kut.. mana tau pak dia dulu Mandor!

Itu pasal, bagi jadi Speaker, dia dah ghoyan more Sultan than the Sultan. Bukan main hebat! Sama puak depa pun, depa main halau macam halau anjing kurap.. tak kira dari kalangan wargaMas..

Hai, dah darah tu, tak lari kat mana, tonyoh pakai berus dawai pun DNA takkan hilang.

StudentTua

Anonymous said...

umno x der teloq...sembang je lebih..tp x berani bubar dun..kalu dh rasa hang pa tu dh kuat bubar la..kita lawan secara pahlawan..jgn dok syok sendiri (SS)..kah..kah..kah

Fuckatan Riot said...

Tengok budak2 Fuckatan Riot

Bukankah Anwar yang nak ajak orang lompat parti? Mana dia peduli masa itu pasal mandate rakyat.

Kena kat batang hidung baru sibuk pasal nak mandate rakyat untuk pilihanraya semula.

Anonymous said...

ngeh .. ngeh .. ngeh .... nga.... nga.... aiyooo yoo yo sibakumar the divaji .. yelekkk

azreen said...

nalapambu tu keje nye nk copy paste je..

wahai penyokong anwar pengkhianat,
dah macam ni pun x sedar lagi ke..bersyukur lah kalau anda masih ada pekerjaan pada masa ini..mereka yg diberhentikan bagaimana?

asik nk berpoitik..brapa byk duit yg dibelanjakan? kn lebih bagus duit-duit ini digunakan utuk membantu mereka yg benar-benar memerlukan..bukannya bayar elaun kepada yb bogel yg bercuti berbulan-bulan..tapi apa yg dia buat?

Anonymous said...

PENCACAI PR TU SUME BANGANG. KENA KENCING DALAM MULUT NGAN ANWAR PUN TAK DE HAL. BODOH. ASUK KENA KENCING JE. DAH KENA MAKAN NASIK KANGKANG ANWAR BANGSAT SEBAB TU IKUT JE ANWAR BANGSAT TU. BANGANG PUNYA PR. YANG PAS TU DULU KATA UMNO KAFIR SEBAB KAWAN NGAN MCA. SEKARANG DIA KAWAN NGAN DAP KOMUNIS SIAL TU TAK PE PLAK. LAGI KAFIR DARI YAHUDI LA PAS NI. BANGANG PUNYA PR!! PENYOKONG PR LAGI BANGANG!!!! BUDUS MAKAN TAIK!!!

EX PR SUPPORTER

luah fikiran said...

Mahkamah sudah buat keputusan. Semua pihak kena akur keputusan. Ada kalanya keputusan mahkamah memihak kepada kita, dan ada ketikanya tidak. Kalau kita masih mempersoalkan keputusan mahkamah, maka apa sahaja isu yang dibawa ke mahkamah tidak akan ada kesudahan. Diharapkan politik kecoh tidak akan lagi digunakan oleh mana-mana pihak untuk mencapai matlamat yang mereka hajatkan.

Anonymous said...

elok jugak kalau Perak buat state election baru. Aku nak tengok DAP letak berapa orang calon Melayu bertanding.

kalau dia orang menang macam dalam PRU12 dulu, aku nak tengok, depa bagi orang PAS jadi MB ke tak.

Anonymous said...

another brick on the wall
mujur le lu another brick kalau tidak lu serupa anjing gila juga terkam orang. kkahkahkahkahkahkah

zero1 said...

Mahkamah macam bagi pandangan sahaja bukan ada apa-apa yang diperintah. Mahkamah tak pun menghalang apa-apa. Jadi speaker yang ada masih speaker kuasanya tak terjejas. Kalu MB tak hadir dewan tak kisah tapi kalu speaker tak hadir dewan bolih bersidang ke?

Anonymous said...

aku tak taula keling estet ni, kalau cina perintah diorg leh ke dirog ni dpt hak sama rata diberikan oleh pemimpin Cina? Apakan jadi pada Hindraf? Adakah akan diiktiraf oleh Perdana menteri Lim Kit Siang?

citraindah said...

Jangan Pandai bercakap saje. Balik rumah tanya mak bapak masing2, siapa yang memerdekakan Tanah Melayu dahulu. Tak sedar ke UMNO Yg memerdekakan Tanah Melayu dan hingga sekarang kau orang boleh nikmati hasil yang di lakukan oleh UMNO dahulu. Kesenangan yang dinikmati sekarang adalah hasil usaha pemimpin UMNO dahulu kalau tidak masih lagi berlampukan pelita. Sedarlah wahai kaum ku inagt slogan Tuah Takkan Melayu Hilang Didunia. Nak tunduk pada Ngeh dan Siva kutu mayum tu buat apa. Penderhaka kepada sultan macam membaling taik kepada orang melayu. Sanggup kau orang lihat emak bapak kau orang dicaci oleh bangsa asing. BODOHHHHHHH.

Anonymous said...

rakyat mahu pilihan raya menentukan kerajaan ia itu rakyat menentukan kerajaan dan bukan di tentukan oleh sebarang individu

My Say