Monday, May 04, 2009

Tiga hari lagi bersidang, penyakit gila babi Sivakumar kembali

Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak akan diadakan pada Mei 7hb, dalam tiga hari lagi. Speaker Sivakumar Gila Babi sudah mula buat tabiat.

Gelaran gila babi ini kerana dia main sebarang dan suka hati dalam membuat tindakan dan keputusan tanpa mengambilkira samada ianya di bawah bidang kuasanya.

Beberapa hari lepas, isu media yang akan datang memberi liputan pun mahu dijadikan isu. Dia seolah-olah mahu mempersoalkan kuasa pihak yang lain dalam mengeluarkan pas media.

Kuasa Speaker di Perak memang muktamad tapi ianya hanya terhad kepada memastikan peraturan dan perjalanan dewan dipatuhi dan berjalan dengan baik. Speaker bukan ada kuasa untuk menentukan kerusi ADUN kosong atau memecat pekerja dewan yang tertakluk di bawah peraturan kakitangan awam atau penentu tarikh dewan bersidang.

Seekor little bird memberitahu Sivakumar sudah datang balik sawan gila babinya. Nasib baik sawan dan bukan demam babi. Kalau tidak, dia sudah pasti kena di quarantine dan tidak boleh hadir persidangan DUN. Pasti dia tidak mahu Timbalan Speaker Hii yang sudah menjadi penyokong BN ambilalih tugas.

Hari ini, Sivakumar memanggil Setiausaha Kerajaan Negeri ke Jawatankuasa Privilage Dewan dengan niat untuk dipecat. Kesalahannya adalah menutup pintu gate dari dimasuki oleh ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat semasa persidangan haram lepas.

Bila pula Speaker Dewan Undangan Negeri ada kuasa memecat dan mendisiplinkan pegawai kerajaan? Gila babi, bak kata pemimpin PAS Ismail Kamus babi gila tidak macam begini.

Yang boleh memulakan prosiding terhadap pegawai sedemikian adalah Menteri Besar. Buat masa ini, Nizar bukan Menteri Besar. Sivakumar dan Dewan atau Jawatankausa Dewan ada kuasa elek dalam hal ehwal pentadbiran awam.

Speaker Sivakumar dikatakan telah menulis kepada DYMM Sultan Perak memohon ditangguhkan persidangan. Ini bermakna Sivakumar memperakui kuasa Sultan dalam memanggil dan mengisytiharkan persidangan Dewan.

Alasan tertulis Sivakumar Gila Babi ini adalah bagi mengelakkan pertelingkahan dalam dewan. Takut pulak nak bersidang. Maklumlah bila bersidang, dia hilang jawatan.

Yang jelas nak bertelingkah adalah orang Pakatan Rakyat yang telah mengajak orang ramai datang ke Ipoh untuk membatalkan mesyuarat. Ada sudah panggil hari itu sebagai Bastille Day seperti peristiwa pencerobohan terhadap penjara Bastille semasa French Revolution.

Tidak perlu nak bertelingkah. Pakatan Rakyat ada 28, tolak Speaker 1, jadi 27. Barisan Nasional ada 28 dan campur sokongan bebas, jadi 31. Kalau ada tambah 3 kepada BN, jadi 34-24. Nizar itu jurutera, tak akan tak tahu kira matematik.

Jelas lagi bersuloh, Barisan Nasional ada lebihan kerusi dan Speaker perlu berundur secara terhormat dari di buang oleh dewan. Cuma orang Gila Babi saja yang berhelah nak fault finding supaya dapat kekal. Gila talak yang tak sedia menerima hilang kuasa.

19 comments:

RAY said...

Hang ni cakap ikut sedap je laa.. cakap kosong je buatpe?? kena rujuk dengan Perlembagaan Kerajaan Negeri Perak laa..apa yang Speaker buat semuanya ikut undang2 tapi BN just langgar law lebih dari macam giler babi laa.. tak bertamadun langsung beb!! Pikir2 laa bro!

TAAVEEKUN PERAK said...

AL GILA THE BABI NI, TELAH MENGHANTAR SURAT KEPADA TUANKU SULTAN PERAK UNTUK MENUNDAKAN MESYUARAT SIDANG DUN DI ATAS ALASAN KES ZAMBRY DAN NIZAR BELUM SELESAI!

Malaysian-2Day said...

Sivakumar ingat jawatan SPEAKER DEAWAN tu sama taraf dgn keistimewaan SULTAN PERAK kut. Biar la dia seronok sekajap. tak lama lagi dia akan kembali duduk di meja pembangkang dalam dewan tu. Kasik la dia seronok sikit last2 nih sebagai kenangan. boleh jugak dia cerita kat anak cucu dia yang dia tu HERO di Perak.

Anonymous said...

Aku yang GILA BABI tukang tulis atikal ni..emosi gila tulisan nie..sah tukang tulis atikal ni ''tahi biru ''

Anonymous said...

Gila babi ok lagi le ..tak berjangkit..tetapi tukang tulis artikel sah ada penyakit ''selsema BABI''..jaga-jaga merbahaya..

Tok Pawi said...

Ada lagi tambah 3 ke bang?

eddy said...

Bro, masaalahnya Ir. Nizar pun kena penyakit sawan gila babi ini bersama dengan boss dia Ngeh dan Nga macam-macam huru hara orang mengidap penyakit ini boleh buat.

Lagi satu Ir. Nizar ini gila pegang microphone satu Perak sudah tahu perangai dia ini, nampak sahja microphone cepat-cepat hendak pegang untuk berucap. Ingat tak bila dia menang Bukit Gantang, bila announce dia menang sahja terus terpa microphone tak hendak lepas sampai pegawai SPR tegur pun tak peduli, inilah perangai Ir. Nizar ini. Tak heran lah perangai dia ini, Sultan Perak tegur pun dia tak peduli kan, apatah lagi pegawai kenit SPR.

Bila ada persidangan DUN Perak 7 Mei ini percayalah yang buat kecuh mesti Ir. Nizar, bila dia pegang microphone memang tidak akan lepas, tidak beri peluang orang lain bercakap. Mesti kecuh punya, kecuali Speaker baru dilantik tendang dia sahja keluar dari Dewan.

PARPUKARI said...

PASAL KITA DAH BACA PERLEMBAGAAN NEGERI LA KITA BERANI CAKAP NI, BUKAN MACAM KORANG DARI KEPALA SAMPAI KE EKOR SEMUA KENA SELSEMA BABI!

NIZAR NAMRUD AL BALACI NI BODOH LA, SIMPLE MATEMATIK PUN DIA TAK TAU BACA! MUAHAHAHAHAHAHA

ceparpuk said...

aku pun tensi tgk si hitam ni, dua ekor si putih dan sicoklat...

ceparpuk said...

tensi aku tgk si hitam, dua ekor si pucat dan sicoklat..

JANTAN said...

Di seluruh dunia ada virus H1N1 yg menyebabkan penyakit selsema babi. Di Perak ada virus N3, penyebab penyakit selsema gila babi. N3 ialah Nizar+Ngeh+Nga=selsema gila babi. Antara tanda2 penyakit, gila talak, mabuk kuasa, angan2 jadi raja, muka tak malu, mengaku berkuasa walau tidak berkuasa. Menurut rekod kesihatan antara mangsa awal yang menjadi punca merebak penyakit ini ialah Nizar Jamaluddin. Kini V. Sivakumar juga sudah dijangkiti.

Tiada rawatan yang dikenalpasti.

JANTAN said...

Di seluruh dunia ada virus H1N1 yg menyebabkan penyakit selsema babi. Di Perak ada virus N3, penyebab penyakit selsema gila babi. N3 ialah Nizar+Ngeh+Nga=selsema gila babi. Antara tanda2 penyakit, gila talak, mabuk kuasa, angan2 jadi raja, muka tak malu, mengaku berkuasa walau tidak berkuasa. Menurut rekod kesihatan antara mangsa awal yang menjadi punca merebak penyakit ini ialah Nizar Jamaluddin. Kini V. Sivakumar juga sudah dijangkiti.

Tiada rawatan yang dikenalpasti.

Anonymous said...

Awas SWINEvakumar Fever!

Penyakit ini akan membawa maut jikalau bercampur dengan VIRUS SWINEnga dan SWINEngeh.

Jangan main2 penyakit ini nanti boleh jadi gila dan tak boleh lepas Camry.

Jangan main2 penyakit ini nanti jadi gila mengaku masih MB walau Sultan dah lantik orang lain.

Jangan main2 penyakit ini nanti tidur merata2 termasuk tengah2 jalan

Anonymous said...

Dah semuanye MAKAN BABI... dan terbukti memang BABI itu pembawa PENYAKIT.. Perangai pun dah macam BABI dan aku rasa NIZAR tu pun ahli-ahli PAS kena SAMAK dia dulu sebelum boleh masuk MASJID pasal terlalu lama dan gmebira bergelumang dengan BABi-BABI itu..

Unknown said...

BODOH PUNYA KELING PARIAH BAGI KACAU NEGERI KESAYANGAN AKU. BASTARD LA SIVA KIMAK ANAK KELING PARIAH MABUK NI. AKU RASA NAK SEPAK JE MUKA DIA. BENCI SANGAT TENGOK MUKA DIA. KAKI MABUK PUNYA PARIAH TAK SEDAR DIRI. CAKAP MELAYU PUN TERGAGAP GAGAP ADA HATI NAK LAWAN SULTAN PERAK. SIAL PUNYA MANUSIA!! NIZAR PUN SATU HAL. HISAP SANGANT KOTE CINA KOMUNIS DAP ANAK HARAM JADAH TU!! PAS MENANG 6 KERUSI JE KAT PERAK TU!! TAK PAYAH SANGKAL LA. MEMANG DAP YANG KONTROL PERAK MASA PR JD KERAJAAN. NIZAR TU ANGGUK JE DENGAN CKP KOMUNIS SIAL TU.

ARIN2772
ANAK PERAK
TAPAH ROAD

RAY said...

Hangpa semua nak marah Speaker kenapa bro?
Dia ikut law je laa beb, cuba baca ni laa.. tak paham2 gak??

Federal Constitution. Article 72, Clauses 1, 2 & 3 that states:

“(1) The validity of any proceedings in the Legislative Assembly of any State shall not be questioned in any court.

(2) No person shall be liable to any proceedings in any court in respect of anything said or any vote given by him when taking part in proceedings of the Legislative Assembly of any State or of any committee thereof.

(3) No person shall be liable to any proceedings in any court in respect of anything published by or under the authority of the Legislative Assembly of any state.”

RAY said...

Bro.. dalam Dewan, Speaker paling berkuasa laa.. korang tgk apa jd kat Karpal & sons kat Parlimen... itu Pandikar power giler siut!! Takde plak korang maki hamun dia pun!! Munafik laa korang ni semua camni....

A Voice said...

Ray

Refer to the perak undang2 tubuh negeri. There is a difference between the speaker's power in parliament and dun perak.

Suggest you hear the NPC Forum at Ipoh recording available on Mahaguru 58 blog.

In the case of Gobind, the speaker refer to a comittee and it is the dewan that decided.

Sivakumar has no such power to decide indiscriminately. DI amemang gila babi or adviser Ngeh memang babi gila.

luah fikiran said...

Baru sekarang saya tahu kuasa Speaker amat besar. Kecuali Sultan, dia akan panggil siapa sahaja yang dia mahu. Dia ni bertindak bersendirian atau diperalatkan oleh pihak tertentu? Soalan ini soalan cepumas dan tak susah nak jawab! Tolong jangan kecohkan lagi keadaan politik di Perak. Percayalah, majoriti rakyat tak suka kekecohan dan mahukan keamanan.

My Say